وکیلانه اردیبهشت ۱۳۹۲ - وکیلانه
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات

آرشیو برای اردیبهشت, ۱۳۹۲

چرا انتخابات در ایران تا به این حد ناموسی‌ست؟

اردیبهشت ۲۸ام, ۱۳۹۲ دسته اجتماعی, کتاب | ۲۳ دیدگاه »

پای ناموس که وسط باشد انجام هرکاری مجاز می‌شود؛ انگار. هم خودِ فرد فکر می‌کند هدف (یعنی دفاع از ناموس) آنقدر مهم و حیاتی‌ست که برای‌ حفظ‌ش می‌شود از هر وسیله‌‌ای استفاده کرد. هم باز خود‍ فرد فکر می‌کند جامعه به او حق می‌دهد و بلکه او را ستایش می‌کند که برای دفاع از ناموس‌ش دست به هر کاری بزند. فرد احساس می‌کند اگر از ناموس‌ش دفاع نکند یک عمر تحقیر را باید بپذیرد. حالا بحثِ انتخابات در ایران است که برای نامزدها به شدت ناموسی‌ست. یا اگر بخواهییم مودبانه سخن بگوییم انتخابات در ایران بحثِ مرگ و زندگی شده است؛ انگار!

اما چرا؟ چرا یک چیزی از درونِ وجودِ نامزد‌ها و اطرافیان‌شان نهیب می‌زند که اگر می‌خواهید زنده بمانید توی این ایام هرچه از دست‌تان برمی‌آید انجام دهید؟ چرا این روزها همه با رگهای گردنِ بادکرده حتی به رفیقِ‌ترین رفیق‌شان می‌تازند به خاطر انتخابات؟ چرا اینهمه فضای انتخابات در ایران خشن و دشمنانه است؟

در چرایی به بحثِ نگران مردم بودن و خدمت به آنها و پیشرفتِ‌ جامعه نمی‌شود اشاره کرد که هیچ! متاسفانه حتی بحثِ‌ ثروت و قدرت هم مطرح نیست؛ انگار. دست‌ِ کم برای برخی نامزدها حتی رسیدن به ثروت و قدرت هم باعثِ این‌همه دست و پا زدن نمی‌شود. به نظرم تنها دلیل این موضوع می‌تواند یک‌چیز باشد.

نامزد‌های انتخابات هرکدام به خوبی به این واقعیت رسیده‌اند که شکست در انتخابات یعنی حذفِ کامل از صحنه‌ی مسئولیت. فردای انتخابات، بازنده هیچ کاره می‌شود. هیچ‌کاره‌ی هیچ کاره.  و این یک مورد نه انگاره‌ای ذهنی‌ست که واقعیت عیانِ جامعه‌ی ماست. در کشورِ قشنگ ما هرکس به قدرت رسید اول از همه تمام مخالفین و منتقدان‌ و حتی کسانی که متفاوت با او فکر می‌کنند را از حَیّزِ انتفاع خارج می‌کند و در مرحله‌ی بعد یکی از جدی‌ترین کارهای‌ش می‌شود زدن توی سر مخالفان. شکست در انتخابات در واقع شروعِ یک دوره تحقیر، یک دوره بی حرمتی و یک‌ دوره گوشه‌نشینی است.

در حالی که آدم‌ها هرچقدر هم متفاوت، باز هم نقاط مشترکی دارند که بشود با هم کنار بیایند. یا اگر این حرف را تساهل و تسامح فرض شود لااقل کسی که ۸ سال یا کمتر یا بیشتر توی یک کار بوده باشد یک‌سری تجربیات دارد که سرمایه‌ی ملی محسوب می‌شود. که باید از این سرمایه استفاده کرد. یا ممکن است فردی در خصوص نظرش با نظرِ سیاسی با پیروزِ انتخابات متفاوت باشد اما درباره مثلاً صنعت، تجارت یا آموزش و پرورش یا فرهنگ متخصصی باشد که باید از او استفاده کرد.

در کشور ما اما از فردای انتخابات، رئیس‌جمهورِ جدید شروع می‌کند به تغییر در مسئولیت‌ها و این تغییر تا هُم‌فیها خالدونِ‌ آبدارخانه‌ی اداره‌ی آموزش و پرورش فلان روستای فلان شهرستان هم می‌رسد. و این؛ درست نیست. و این، همان چیزی است که باعث می‌شود برای جلوگیری از چنین تحقیری افراد بحثِ انتخابات را مرگ و زندگی بدانند.  چون احزاب و گرو‌ه‌ها در ایران چیزی از خودشان که ندارند هرچه دارند از دولت است. از نفت. و با جدا شدن از نفت خرجِ دفتر و دستک‌شان هم درنمی‌آید و باید دستِ کم ۴ سالِ‌ تمام تحقیر را تحمل کنند.

این‌روزها اگر فرصت داشتید دوباره نگاهی به نفحاتِ‌نفتِ امیرخانی بیندازید.

..

..

هاشمی؛ تنها شانس مشایی برای تایید صلاحیت

اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۲ دسته احمدی‌نژادی نوشت, دستگیری فائزه هاشمی | ۳۴ دیدگاه »

مهمترین ویژگی انتخابات یازدهم تردید بسیاری از رای‌دهندگان بود. بسیاری به خیر‌الموجودین یعنی گزینه‌ی حداقلی فکر می‌کردند. کسی که نه از جان و دل بخواهند او رئیس‌چمهور بشود بلکه مجبور بودند برای رای نیاوردن دیگری به یک گزینه‌ی حداقلی که نزدیک‌تر به دیدگاهشان است فکر کنند. البته تا قبل از ساعت پنج‌و‌نیم عصر دیروز!  

در نیم‌ساعت پایانی، بازی عوض شد. هم اصلاح‌طلبان بجای روحانی و عارف و غیره حالا می‌توانند به گزینه‌ی جدی‌ی مثل هاشمی فکر کنند و برایش از ته دل کار کنند. هم هواداران دولت می‌توانند بجای جوانفکر و رحیمی و غیره به مرادشان یعنی مشایی فکر کنند. و هم بسیاری از افرادی که ته‌دلشان راضی به رای دادن به قالی‌باف نمی‌شد و نمی‌خواستند به گزینه‌ی به‌فرموده‌ای مثل لنکرانی فکر کنند حالا می‌توانند روی جلیلی کار کنند.

واقعیت این است که انتخابات بعدی روی همین سه نفر می‌چرخد. البته درباره‌ی نفر سوم کاملاً بستگی به عملکرد روزهای آینده‌ی آقایان قالی‌باف و جلیلی دارد. کسانی هم که با استناد به نتایج نظرسنجی‌ها دکتر جلیلی را خارج از این محدوده می‌دانند باید توجه داشته باشند وقتی تا دقایق آخر‍ دیروز رای خیلی از حرفه‌ای‌های دنبال کننده‌ی اخبار معلوم نبود و از دیروز تا امروز رای خیلی‌ها تغییر پیدا کرده چطور می‌شود روی نظرسنجی‌های هفته‌های گذشته حساب کشید؟

اما! همه‌ی این‌ها در گرو نظر شورای نگهبان است.
به نظر‍ شخصی من شورای نگهبان به دلیل وظیفه‌ی ذاتی خود باید بدون در نظر گرفتنِ شرایط انتخابات و چین‌ش نامزد‌ها و بدون در نظرگرفتن نتیجه‌ی عمل‌ش به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کند. نه به خاطر ترس از عواقبِ رئیس‌جمهور شدن، فردی را ردصلاحیت کند و نه به دلیل ترس از عواقبِ ردصلاحیت، کسی را تایید کند. چه ما موافق نظارت استصوابی باشیم چه مخالف آن، باید از شورای نگهبان چنین انتظاری داشته باشم که اگر غیراین باشد شورای نگهبان، پس برای چیست؟‌ 

اما نکته‌ی مهم، انتخاب شورای نگهبان بین دوراهی است. به هر دلیلی که بخواهد مشایی را ردصلاحیت کند به طریق اولی‌ باید هاشمی را هم ردصلاحیت کند و جایگاه هاشمی آیا اجازه ردصلاحیت را می‌دهد؟ بنابراین از آن طرف هم به هردلیلی بخواهد هاشمی را تاییدصلاحیت کند، مشایی را هم باید تایید کند.

در کُل بدترین گزینه‌ی ممکنه تایید صلاحیت یکی از این دو و رد دیگری است. اگر مشایی به تنهایی آمده بود ردصلاحیت او آسان‌ترین کار ممکنه بود. ولی حالا هاشمی؛ شانس مشایی برای تایید صلاحیت شده است. این را از تیتر امروز روزنامه‌ی دولت (ایران) می‌شود بهتر فهمید.
فعلاً و تا اینجای کار مهمترین موضوع شور و شوق انتخاباتی است که حاصل شده و این برای نظام‌جمهوری اسلامی خیلی خوب است. این نه به دلیل به رخ‌کشاندن برای سبزهاست که ماجرای سبزها و مردم بعد از حضور در انتخابات مجلس تمام شد. این خوب است چون نشان می‌دهد یک نظام اسلامی؛ بعد از ۳۰ سال هنوز پویاست. امیدوارم نتیجه‌ی این پویایی هرچه که هست در نهایت به سودِ اقتصادِ مردم باشد. خیلی نگران اوضاع قیمت‌ها بعد از انتخابات هستند.

لزوم بازنگری در قانون فرصت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

اردیبهشت ۲۰ام, ۱۳۹۲ دسته از مجلسی که ما داریم! | بدون دیدگاه »

فکر می‌کنم بیشتر از تعداد انگشتان یک‌دست شده باشد که به فراخور موضوعی اینجا، به بحثِ “قانون متروک” اشاره کرده باشم.  قانونی که با وجود قابلیت و امکان اجرا، در دادگاه‌ ها و دیگر نهادهای مجری قانون به آن عمل نمی‌گردد و هیچ مجازاتی برای متخلف از قانون در عمل دیده نمی‌شود. به عبارت ساده‌تر قانونی هست که اگر دلت خواست به آن عمل کن اگر هم عمل نکردی، نکردی!

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم تمایل نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پرداختن به وظیفه‌ی اصلی خود یعنی قانون نگاری و اصلاح قوانین، و روی آوردن‌شان به دخالت در امورات اجرایی از طریق سوءاستفاده از بحثِ نظارت؛ سال به سال به قانون‌های متروک اضافه شده است. قوانینی که با اندکی به روزرسانی می‌توانند دوباره پویا شده و کارآمد شوند. در اکثر موضوعات از حقوق خانواده گرفته تا امورات گمرکات ردپای قوانین متروک را می‌شود دید. و به نظرم حجمِ قوانین متروک؛ می‌تواند شاخصِ پیشرفت یک جامعه هم باشد. یک جامعه‌ی پراز قوانین متروک جامعه‌ای است که به مرز هشدار رسیده و فشل شده. جامعه‌ای که قانون‌گذار خود با دست خود مردم را قانون‌گریز کرده است.

این روزها که نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری است یک زخمِ قانونِ متروک دیگر دوباره سرباز کرده است. قانونِ فرصت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری. زمانِ رسمی و قانونی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری عموماً یک‌ماه است که بنا بر تجربه فرصت بسیار کمی است. افرادی که به صورت جدی می‌خواهند نامزد شوند، برای انتخاباتی به بزرگی ریاست‌جمهوری باید از دستِ کم یک‌سالِ پیش برنامه‌ ریزی‌های خود را شروع کنند. و از تقریباً دو یا سه‌ماه قبل از انتخابات شروع به علنی کردن برنامه‌های خود بنمایند. و طبیعتاً مجبور به بی‌قانونی می‌شوند و در دو هفته‌ی پیش از شروع قانونی فرصتِ تبلیغات این بی‌قانونیِ عُرفی به اوج می‌رسد. از آنجایی که در قانون انتخابات تصریح و تاکید بر فرصتِ یک‌ماهه نشده به نظر می‌رسد به سادگی بشود این قانون را به روز آوری کرد. در قانون انتخابات تنها در بند ۶۶ به فرصت انتخابات این‌گونه اشاره شده است:

ماده ۶۶ ـ فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان بوسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می پذیرد .

و در ماده ۳ آورده شده:

ماده ۳ ـ وزارت کشور موظف است سه ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات دوره بعد را فراهم و با رعایت اصول ۱۱۹ و ۱۳۱ قانون اساسی مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند .

از این دو ماده می‌شود نتیجه گرفت که اگر وزارت کشور قدری زودتر فرآیند شروع انتخابات را عملی کند می‌شود زمان تبلیغات انتخابات تا حداکثر دو ماه و نیم به درازا کشیده شود. یعنی قانون چنین ظرفیتی را دارد و با توجه به کم بودن مدت یک‌ماهه می‌شود با کار کارشناسی این مدت معقول‌تر شود. به هر حال فرصتِ‌ یک‌ماهه‌ی کنونی دستِ کم باعثِ این سه اشکالِ جدی می‌شود:

۱- یک ماه فرصت کافی برای تبلیغات نیست و نامزد‌های انتخاباتی مجبور به تخلف از قانون خواهند شد. شایسته نیست نامزد‌ رئیس‌جمهور به عنوان فردی که می‌خواهد تصدی بالاتر مقام مُجری قانون باشد؛ شروع کارش با بی‌قانونی همراه شود.

۲- فعالیت‌های تبلیغاتی پیش از موعد، یعنی فرد قبل از تایید یا عدم تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان خود را در جامعه به عنوان یک نامزد معرفی می‌کند و احیاناً به تشریح برنامه‌های خود می‌پردازد و در مواردی مقدماتِ فعالیت انتخاباتی اعم از هزینه مالی و جمع‌آوری نیرو را فرآهم می‌کند. بدیهی است در صورتِ ردصلاحیت توسط شورای نگهبان، نامزد با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته حقی را برای خود متصور باشد و با توجه به نامزدِ قانونی تلقی شدن توسط جامعه، این امر در صورت پافشاری نامزد بر حضور در انتخابات با توجه به پیشینه‌ی شکل گرفته در اذهان جامعه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی بشود.

۳- از سوی دیگر در همین کوچه و خیابان و نشست‌های خانوادگی، بسیاری از افرادِ عادی یک ماه را فرصت کمی برای شناخت یک فرد می‌دانند و اظهار می‌کنند نیاز به زمان بیشتری برای شناخت و انتخاب هست.

باتوجه به موارد گفته شده، امید می‌رود در دورهای بعدی این مشکل رفع شود پیش از آنکه بحرانی از این طریق به وجود بیاید. البته امیداوریم این حل مشکل مثلِ حلِ‌ مشکلِ ثبت‌نام افراد ناشناس در انتخابات نباشد! به قول معروف نه به آن بی نمکی که با ۱۲ قطعه عکس و یک کپی شناسنامه می‌شود ثبت‌نام کرد نه به آن شوری شور که می‌رفت مقرر شود برای ثبت‌نام نیاز به گدایی امضاء از ۱۰۰ نفر است!

.

.

بازی بُرد بُردِ آقای هاشمی؟!

اردیبهشت ۱۸ام, ۱۳۹۲ دسته دستگیری فائزه هاشمی, ره‌بر حکیم انقلاب | ۲۳ دیدگاه »

درباره‌ی آقای هاشمی رفسنجانی حرف‌های گفتنی زیاد است. هم در مورد خودشان و افکارشان، هم درباره عملکرد ایشان و هم درباره خانواده و اطرافیان محترم‌شان. اما تا زمانی که ایشان رسماً وارد عرصه‌ی انتخابات نشده‌‌اند فکر نمی‌کنم ضرورتی داشته باشد به این موضوعات به صورت خاص پرداخته شود. ولی این روز‌ها  که آقای هاشمی ظاهراً مُرَدَد بین بله گفتن برای آمدن هستند و باطناً  از خدا خواسته برای آمدن، حرفی را گفته‌اند که تعبیر به بازی برد برد هاشمی شده‌ است.

روز گذشته ایشان در دیدار با دانشجویانی که خواستار حضور او در انتخابات شده‌‌اند گفته است:

 اگر بخواهد شرایطی بوجود بیاید که بین من و رهبری حالت نزاع و اختلاف بوجود بیاید همه ما ضرر خواهیم کرد… . برای آمدن به صحنه انتخابات ریاست جمهوری در حال ارزیابی شرایط هستم من بدون موافقت ایشان وارد عرصه نخواهم شد چون اگر ایشان موافق نباشند نتیجه ای که به بار می آید معکوس خواهد بود.

بازی برد برد یعنی با این صحبت، اگر هاشمی بیاید به معنی رضایت و درخواست رهبرانقلاب از ایشان بوده و اگر نیاید یعنی آقای خامنه‌ای نمی‌خواهد هاشمی رئیس‌جمهور باشد. و این یعنی چه هاشمی بیاید چه نیاید برنده است. البته به خیال خودش!  واکنش رهبر انقلاب اما  چه خواهد بود؟

پاسخ به نظرم خیلی ساده است. یعنی اصلاً نیازی نیست منتظر واکنشی باشم. آقای خامنه‌ای بارها و بارها روی “هر آنچه قانون بگوید” تاکید فراوان داشته‌اند. و وقتی سخن از انتخابات بوده است این تاکید روی “قانون ملاک است”‌ بسیار بیشتر شده است. در همین دیدار آخر با دست‌اندرکاران انتخابات فرمودند:

راه اساسى براى اینکه مشکلات انتخاباتى پیش نیاید، التزام به قانون است؛ این را من عرض بکنم. آحاد مردم در هر جاى کشور که هستند؛ در شهر، در روستا، در مرکز، در کلانشهرها و در همه جا، باید به دنبال این باشند که هر کسى حرفى میزند، بر اساس قانون باشد؛ هر کسى توقعى دارد، بر اساس قانون باشد.

این اولین بار نیست که نامزدی آمدن‌ش را به رهبری ربط می‌دهد. بسیاری از نامزد‌های دوره‌های مختلف از دیدارشان قبل از اعلام حضور با رهبری گفته‌اند و همگی هم متفق‌القول بوده‌اند که رهبری نفیاً یا اثباتاً نظری نداشته است. یعنی ناگفته پیداست هر مُراجعی به رهبر انقلاب در خصوص هر موضوعی به قانون ارجاع داده می‌شود. بنابراین اگر قانون اجازه بدهد هاشمی می‌تواند بیاید و اگر قانون اجازه ندهد، نه.

البته حرفِ آقای هاشمی نکته‌ی دیگری هم داشته است. آنجا که گفته‌اند اگر رهبری مخالف آمدن‌ش باشد نتیجه‌ معکوس خواهد بود. و این، خوب، حرفِ اضافه‌ای ست و مربوط به بعد از رئیس‌جمهور شدن. یعنی آقای هاشمی اول باید ببیند مردم او را انتخاب خواهند کرد یا نه بعد درباره این موضوعات می‌تواند با اتکاء به رای مردم حرف بزند.

در هر صورت آقای هاشمی چه بخواهد بیاید چه نخواهد، نیاز به این‌همه ناز و کرشمه‌ی رسانه‌ای و درنوردیدن مرز ۳ دیدار در روز نیست!‌ یا ایشان احساس خطر می‌کند و می‌داند که می‌تواند خطر را رفع کند که اگر چنین باشد باید بیاید؛ یا نه که نباید بیاید. پس علت این‌همه دیدار و رسانه‌ای کردن آمدن یا نیامدن‌شان چیست؟ بازی تکراری “میام، نمیام” چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

آیا جز این است که ایشان و تیم همراهشان دارند رای مردم را ارزیابی می‌کنند؟ آیا جز این می‌تواند باشد که احساس تکلیف و انداختن توپ در زمین رهبری همه بهانه است برای اینکه بداند مردم می‌خواهند‌شان یا نه؟ و مطمئناً‌ اگر بدانند رئیس‌جمهور خواهند شد می‌آیند و اگر نه، نه. چرا که رای نیاوردن به معنای مرگ سیاسی ایشان خواهد بود. و این فقط یک نمونه از عدم صداقت ایشان است. هاشمی‌نیسمِ مهوع و سیّاس را به وضوح می‌شود در همین اعلام حضور دید. در اعلامِ حضورِ کاسبکارانه.  با این‌همه ادعا و اظهار نگرانی اگر هاشمی بیاید که انشالله بیاید وزن‌ش مشخص خواهد شد و اگر نیاید یعنی خودش به این نتیجه رسیده که مردم نمی‌خواهندش!

پرانتز باز. وقتی قبل از انتخابات ۸۸ دختر‍ آقای هاشمی در آن گردهمآیی از یکی بودنِ راه دولت اصلاحات و سازندگی گفت، وقتی دکتر احمدی‌نژاد در مناظره با آقای موسوی گفت:

امروز آقای موسوی در مقابل من نیست. سه دولت گذشته در مقابل من است. این سه درگذشته هم از یکدیگر حمایت کردند در واقع اینها با هم بودند. زمانی که دولت تشکیل شد اینها هدفشان ضربه زدن به دولت بود. علت این فشار سنگین به بنده و فشارهای سنگین‌‌تر به یک مساله برمی‌گردد که دراین سه دوره نظام اداری شکل گرفته که از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفت. آرام آرام جریانی شکل گرفت که خود را حاکم بر ملت می‌دانست. 

همه انکار کردند. گفتند تهمت می‌زند. گفتند بازی احمدی‌نژاد است برای کسب رای. اما کمتر کسی فکر می‌کرد چهار سالِ بعد این یکی بودن اینقدر عیان و آشکارا بشود. پرانتز بسته. 

صفحه 1 از 212