وکیلانه » » “مهار نشده” دقیقاً‌ همان اتفاقی است که باید در سیما بیفتد نه در سینما
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
“مهار نشده” دقیقاً‌ همان اتفاقی است که باید در سیما بیفتد نه در سینما
۱۶ام, آبان ۱۳۹۰| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۵۵]

 

بگذارید همین اول سنگ‌هایمان را باهم وا بکنیم، قصد داشتم تیتر این نوشته را "مهار نشده ببینید تا احساس غرور کنید" قرار بدهم. یعنی که در این قحطی کار اصولی و حرفه‌ایی مستند "مهار نشده" قطعاً یک غنیمت است که باید از آن حمایت شود و برای آن تبلیغ. و من به عنوان یک موافق یا کسی که از دیدن این مستند خوشش آمده یا یک چیزی توی همین مایه‌ها دارم این خطوط را می‌نویسم. پس من طرفدار "مهارنشده" هستم اما حرف‌م چیز دیگری است. اوکی؟

اما "مهارنشده" چیست؟
"مهارنشده"( Uncontained) مستندی است ۶۴ دقیقه‌ایی به زبان انگلیسی، کاری از همان گروهی که "یزدان تفنگ ندارد" را در خصوص حوادث پس از انتخابات ساخته بودند. حکایت دانشجوی پاکستانی است که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای ایران تحقیق می‌کند و به نظر من کل مستند در جستجوی پاسخی است برای این سوال که چرا موطن "محتشم" دانشجوی پاکستانی با دارا بودن سلاح هسته‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما ایران صرفاً به دلیل اینکه امکان دارد بخواهد در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای قدم بردارد این‌همه مورد توجه قرار گرفته؟
پاسخ به این سوال در قالب مروری بسیار سریع بر چیستی انقلاب اسلامی ایران، اتفاق می‌افتد و همچنین مصاحبه با مردم عادی و نیز یکی از مخالفین پرونده‌ی هسته‌ای ایران جناب آقای شیرزاد، نماینده‌ی جنجالی مجلس ششم و چند نفر دیگر.

خوب؛ چه چیز خاصی در "مهار نشده" وجود دارد؟
اولین چیزی که به چشم می‌خورد کیفت بسیار قابل قبول تدوین و ساخت و صدا‌گذاری آن است که وقتی در نظر بگیریم تیم سازنده‌ی آن،  گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف هستند که تخصص خاصی در فیلم‌سازی ندارند، حد کیفیت بسیار ملموس‌تر می‌شود.(اینجا کلیک کنید و بخشی از این مستند را ببیند و خودتان قضاوت کنید"تیزر اول"). به عنوان مثال در بخشی از مستند تصاویری از استقبال مردم از امام خمینی در تهران پخش می‌شود که هم بسیار بجا‌ استفاده شده و هم با موسیقی زیبایی همراه شده که به خوبی بر دل می‌نشیند و من موقع دیدن آن ضمن دریافت یک حس خوش، داشتم به این فکر می‌کردم که به راستی چرا تا کنون این استقبال مردم از امام، به عنوان بخشی از تاریخ‌ این کشور مورد توجه درستی قرار نگرفته؟

نکته‌ی دوم، توجه‌ قابل قبولی است که روند مستند به اصلی‌ترین عنصر‌ حرفه‌ایی گریی یعنی رعایت اصل "بی‌طرفی" دارد. ببینید من به هیچ عنوان دلم نمی‌خواهد ساده لوح باشم و بگویم که یک مستندساز یا  یک گزارش‌گر یا خبرنگار باید بی‌طرف باشد، چون امکان ندارد. لااقل در این زمانی که ما داریم در آن زندگی می‌کنیم غیرممکن است یک انسان عاقل نسبت به موضوعات مهم بی‌طرف باشد. در خوش‌بینانه‌ترین فرض "بی‌طرفی" حمل بر موافقت می‌شود. هرکس هم بگوید من یک گزارش‌گر یا مستند‌ساز یا خبرنگار بی‌طرف هستم بدون شک دروغ‌ می‌گوید. نمی‌تواند بی‌طرف باشد. اما در اینجا "رعایت اصل بی‌طرفی" یعنی رعایت حقوق بیننده و اینکه نخواهیم چیزی را به او القاء و تحمیل کنیم. بلکه با جمع‌آوری و چینش یک‌سری اطلاعات به بیننده اجازه بدهیم خودش نتیجه‌گیری کنید.

کاری که "مهارنشده" به خوبی آنرا انجام داده. رفتن به سراغ یک نماینده‌‌ی مجلس که مخالف برنامه‌ی هسته‌ ای ایران است! پرسیدن سوالات فراوان از مردم عادی کوچه و بازار مانند این سوال که "انرژی هسته‌ای تنها ۲ درصد برق ایران را تامین می‌کنید، آیا می‌ارزد برای این ۲ درصد اینهمه هزینه داد؟" و پخش پاسخ‌های متنوع آنها.  سر زدن به قبرستان و رفتن بر سر مزار یک شهید عراقی که حاضر شده برعلیه کشور خودش، در دفاع مقدس شرکت کند! پرس‌وجو در خصوص لشکر ۹بدر که متشکل از عراقی‌ها بوده، سرزدن به هیات سینه‌زنی "عبدالرضا هلالی" و بسیاری دیگر از این دست و ارتباط آن‌ها با پرونده‌ی هسته‌ای ایران، قطعات پازلی هستند که "محتشم" آنها را کنار هم قرار می‌دهد تا به پاسخ سوال خودش برسد.

مورد بعدی ایجاد سوال در ذهن مخاطب است، مثلا در جایی با اشاره به تاریخ جنگ ایران و عراق و اینکه رهبر ایران در بدترین شرایط، از موشک‌باران متقابل شهرهای عراقی به دلیل صدمه‌دیدن غیرنظامی‌ها، جلوگیری کرده، این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که پس اکنون چگونه ممکن است همین کشور بخواهد سلاح کشتار جمعی تولید کند؟! یا به خوبی این سوال را ایجاد می کند که دستیابی به انرژی هسته‌ای "مهار شده" یک پله بعد از دست‌یابی به انرژی هسته‌ای "مهارنشده" است و کسی که توان برق‌گیری از اتم را داشته باشد، توان ساخت کلاهک هسته‌ای را هم دارد و اساساً "سلاح هسته‌ای، سلاح نزدن است"؛ پس چرا وقتی دیگران دارند و ادعا می‌کنند ظرفیت داشتن آنرا دارند، ایران نداشته باشد؟‌

و ویژگی آخر "مهارنشده" پایان بندی مناسب است. "محتشم" بعد از مرور چیستی انقلاب اسلامی و چرایی اهمیت پرونده‌ی هسته‌ای آن، با تکیه بر واکاوی عنصر "شهادت طلبی" شیعیان، برای مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که "مهارنشده" نه کلاهک هسته ای که بلکه همین قدرت نرم ایران برای بسیج مردم کشور‌ش در مقابله با دشمن است که اگر این نوع نگاه به دیگر کشورها را رسوخ پیدا کند مقابله با آن برای کشورهای غربی ناممکن خواهد شد. جایی که از یک نفر در راهپیمایی می‌پرسد آیا ایران سلاح هسته‌ای دارد؟ و او جواب می‌دهد بله که دارد؛ دوربین‌تان را به سمت جمعیت بگیرید و ببینید انرژی مهارنشده‌ی ایران، همین مردم حاضر در صحنه هستند!

اما هدف اصلی من از نوشتن این خطوط این بود که عرض کنم، جایگاه "مهارنشده" در سینما نیست بلکه در سیماست. تلویزیون ما باید تمام گزارش‌هایشان به سبک و سیاق مهارنشده "با کیفیت" و با "ژست بی‌طرفی" باشد و در هفته لااقل ۳ گزارش در خصوص مسائل روز ایران و جهان، به همین سبک داشته باشیم. همان کاری که غرب در مقابل ما انجام می‌دهد! همان روش بمباران خبری مخاطب.  همان کاری که بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان و فاکس و الجزیره انجام می‌دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبعدازنوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 •
من مستند را در سینما سپیده(خیابان انقلاب) دیدم و ظاهراً در سانس‌های فرد، همچنان رایگان می‌شود آنرا دید؛ به زودی به شبکه‌ی خانگی هم می‌آید.



۵۵ دیدگاه برای ““مهار نشده” دقیقاً‌ همان اتفاقی است که باید در سیما بیفتد نه در سینما”

  1. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام.
    کنجکاو شدم این مستند رو ببینم!
    با تشکر از متن و تحلیل خوبتان.
    یا حق

    [پاسخ]

  2. سلام وقت بخیر
    با این تعریفی که کردید آدم هوس می کنه بره ببینه فیلم رو

    [پاسخ]

  3. هومن گفت:

    در اینجا نمی توان به سبک غرب مستند های بی طرف ساخت .شما در جایی از نوشته تان اشاره به دروغ افرادی می کنید که خود را بی طرف معرفی می کنند .پس در صورت ساختن مستند توسط صدا و سیما اصل بی طرفی به سرعت کناره گذاشته می شود .
    در برنامه ای که دزفولی انقلابی اقای یامین پور در صدا و سیما پس از انتخابات اجرا می کرد …دیدیم که چگونه می توان یک افتضاح را درست کرد در قضاوت مقابل دوربین .
    فضایی که در ایران در جریانه به شدت نیاز به برخی مسایل دارد .برای مثال اینبار باید حامیان دولت و کسانی که خود را شیفته افکار انقلابی نشان می دهند …مرز خود را با فساد های اداری و مالی برای مردم مشخص نمایند .امکان ندارد یک انقلابی در تئوری چنین فسادهایی را تایید کند .
    در عین حال اتهامهای دروغ که به دولتی نسبت داده می شود که با حمایت تندروهای مذهبی بر سر کار امد ه.
    در این حالت اتهامهایی هم در مورد حقوق بشر داریم و زندانیانی که به جرم ابراز عقاید در حبسند .
    در اینمعرکه چگونه می خواهید با ساختن مستند های بی طرفانه و با صداقت چه چیزی را نشان دهید ؟
    واقعا باید تاسف خورد که مردم نسبت به حکومت شاه در مورد شفاف نبودن و دادن امتییاز به درباریان و گروهی خاص …اعتراض هایی داشتند و امروز همان ها به وضع بسیار بدتری تکرار شد .
    سواستفاده مالی که مردم ان موقع به ان شک داشتند و هزینه های نظامی …
    در مورد انرژی هسته ای …من ساکن یکی از شهرهای نزدیک اراک بودم .شایع شده بود که گارگران را از شهر ما با چشم بسته به جایی نزدیک اراک برای کار کردن می بردند .فکر می کردیم شایعه است .امروز مشخص شده تاسیسات اب سنگین اراک است .
    خوب اگر این حق ما بوده چرا ان پنهان کاری صورت گرفته سالها ؟
    به هر حال هیچ ایرانی از اینکه مردم کمترین اعتماد را به دولت دارند …در اصل خوشحال نیست .چون زندگی خودش از بین می رود …
    ولی واقعیت متاسفانه این است …وقتی می بینند فردی در کانادا ساکنه و می اید می شه مدیر بانک مهم و به فاسد ها کمک می کنه …و جیبش را پر از پول می کند ….کاملا به همه چیز بی اعتماد می شوند .
    شما و دوستانتان هرگز نمی توانید بی طرف باشید .نمی توانید قضاوت سالمی کنید …نمی توانید برداشت درستی از خوب و بد داشته باشید …دلیلش هم زجری است که به واسطه انتخاب نوع زندگی توسط شما به مردم تحمیل می شود .

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۵۴:

    آقای هومن. یه چیزی وجود داره به اسم طبقه بندی اسناد . فکر نمیکنی کاملا طبیعیه که همه از همه چیز اطلاع نداشته باشن؟

    بعد شما میگی زجری که به خاطر انتخاب نوع زندگی تحمیلی تحمل میکنید. آیا اگر مشکلی هست فقط برای شماست؟‌ هر کس طرفدار دولته شکمش سیره به نظرت؟‌

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۰۱:۵۹:

    منظور آقای صفا این نبود که برنامه های بی طرف بسازیم بلکه فرمودن که با “ژست بی طرفی” بسازیم یعنی ادای بی طرفی رو در بیاریم نه این که بی طرف باشیم. خب البته این کار رو همین الان هم صدا و سیما می کنه فقط بی طرف بودنش یک نمه تابلو ضایع هست.

    [پاسخ]

  4. آذرخش گفت:

    جالب بود. کنجکاو شدم ببینم این مستند رو.
    بسیار ممنون از شما آقای صفا.

    [پاسخ]

  5. هومن گفت:

    خیلی بدشانسیه که انسان چشمانش را در گوشه ای از دنیا باز کنه و ببینه خداوند برای او و دیگر مردم ساکن اان سرزمین ثروتی قرار داده ولی عده ای اقلیت با زور این مردم را حتی از عادی ترین منابع محروم ساخته اند و به جای یک زندگی بدون واهمه و مملو از شادی ….فقر و نا امیدیو غم اورده اند .
    این اقلیت تمامیت خواه در قبال انتقادها فورا اشاره به باج خواهی قدرت ها و اینکه الان مردم سربلندند می کنند !!!!در صورتیکه چنین نیست و مردم در میان فسادهای مالی متعدد و فقر پیش رونده اعتقادی به این سربلندی ندارند .
    اگر واقعا منافع این مردم در کانون توجه بود اینچنین نمی شد .
    مردم پس از روی کار امدن دولت های نهم و دهم واقعا دچار مشکلات بسیار سختی شدند و یادمان نمی رود که حامیان این دولت می گفتند که پس از داستان حذف یارانه ها ایران تبدیل به قدرت اقتصادی می شود !!!
    امروز مردم قادر به اندک پس انداز نیستند و لذا افسرده از تلاشی چنین بیهوده در طول روز هستند .در امدها فقط به اندازه رفع گرسنگی و پوشاک بسیار معمولی است .
    سوال اصلی این است که چگونه در امد بالای نفتی در این سالها باعث فقر بیشتر ما شد ؟
    سکوت در مقابل چنین بی انضباتی مشکلی را حل نمی کند .
    چگونه امکان دارد به اینده راه دولتی امیدوار بود که در دوران شعارهای عدالتش …چنین فسادی شکل می گیرد ؟
    مطرح کردن چنین شعاری چه معنایی دارد ؟مگر عدالت کنار فساد به وجود می اید ؟
    دولتهایی که توانسته اند عدالت را در بین مردمانش به وجود اورند …قانون گرا …منظبط …شفاف …و دارای ارتباط مناسبی با دنیا بوده اند .این دولتها به نیازهای مردم فکر می کنند .و به بهانه دشمن های خارجی ان ها را ندید نمی گیرنذ .از به کار گمردن فامیلی افراد خود داری می کنند .

    اقای صفا دقیقا شما متوجه شده اید که نوعی بی اعتمادی در مردم بیش از گذشته به وجود امده …و شاید فکر کنید ساخت مستند های بی طرف مردم را متقاعد نماید ؟و در ضمن تصورتان این است که این روش توانسته ایرانیان را به تلویزیونهای خارجی متوجه سازد .
    ولی بهتر است ابعاد مشکل بی اعتمادی را کاملا شناسایی کنید و ببینید تبلیغ کردن صدا و سیما و ساخت این فیلمها کافی است ؟

    [پاسخ]

    بی نام پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۲۲:۱۹:

    مردم پس از روی کار امدن دولت های نهم و دهم واقعا دچار مشکلات بسیار سختی شدند و یادمان نمی رود که حامیان این دولت می گفتند که پس از داستان حذف یارانه ها ایران تبدیل به قدرت اقتصادی می شود !!!
    امروز مردم قادر به اندک پس انداز نیستند و لذا افسرده از تلاشی چنین بیهوده در طول روز هستند .در امدها فقط به اندازه رفع گرسنگی و پوشاک بسیار معمولی است .

    ……………………….
    خدایش راس میگه من واقعا تو زندگیم حس کردم منی که هم سابقم هم مدرکم هم گروهم همه چی بالا رفته بخدا کارمم تو همین ماه بجایی رسید که منو همسرم شبو تا صبح از نداری و خجالت فرزندان گریه کردیم

    [پاسخ]

  6. رضا گفت:

    به نظرم سوالات خوبی مطرح کرده. اینکه چرا کسی به پاکستان کاری نداره؟
    چرا دیگران باید داشته باشن و فقط ایران نباید داشته باشه؟
    با توجه به اینکه استفاده از سلاح کشتار جمعی در اسلام حرام هست اساسا امکان داشته اون وجود داره؟

    امیدوارم زودتر به شبکه خانگی هم بیاد که ببینم.
    اون یزدان تفنگ نداره هم خوب بود ولی ظاهرا کیفیت کار این خیلی بهتره . مقداری از تیزر رو که دیدم دارم میگم

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۰۲:۰۷:

    پاکستان یک کشور گرسنه است که صد و پنجاه میلیون آدم بدبخت و متعصب توش لول می خورن. پاکستان اگر هزار تا کلاهک هسته ای هم داشته باشه با یک تحریم غذایی یا دارویی میشه مهارش کرد اما ایران یک کشوری هست با صد میلیارد دلار درآمد نفتی که مهار کردنش کار حضرت فیله. همین الانش هم با همین پول مفت کل خاورمیانه رو ریخته به هم چه برسه به روزی که بمب هسته ای داشته باشه که اونوقت مهار کردنش فقط با جنگ جهانی سوم ممکن هست.
    در مورد فتوای حرام بودن سلاح کشتار جمعی هم باید عرض کنم که کشورهای غربی از انعطاف نامتناهی تشیع خبر دارن و میدونن که در تشیع هر عمل حرامی در صورت “ضرورت” مباح و بلکه واجب میشه و از موقتی بودن فتاوای شیعی خبر دارن.

    [پاسخ]

  7. سلام
    خدا قوت
    عیدت مبارک
    شادی روح امام(ره) و شهدا و سلامتی حضرت آقا صلوات

    [پاسخ]

    مسعودساس پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۰۸:

    بابا مردیم اینقدر کسی جوابمون رو نداد
    دیگه خودم جواب خودم رو می دم
    خوب، چه طوری مسعود جان؟
    خوبی الحمدالله؟
    چه خبر؟ از این ورا؟
    عید شما هم مبارک عزیز دل برادر

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۱۰:

    آقا شرمنده، دستمون بند بود رفته بودیم چایی بیاریم واستون :)
    خوبید انشالله؟‌ عید شما هم مبارک

    [پاسخ]

    مسعودساس پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۱۴:

    بله
    حالا کو چایی؟
    البته من نسکافه میل دارم

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۱۸:

    :)

    [پاسخ]

    مسعودساس پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۲۲:

    یاد پارسال افتادم
    هر شب آنلاین بودیم کلی گل می گفتیم کلی گل می شنیدیم
    یادش به خیر

    [پاسخ]

    مسعودساس پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۳۰:

    شاعر می گه:
    اگر با دیگرانش بود میلی
    چرا کامنت مرا ممیزی کرد امیر علی

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۰۷:

    :mrgreen:

    این از اون سوالایی هست که خطرناکه پرسیدنش
    از ما گفتن
    ====

    البته به دلیل نیاز به توضیح واضحات:
    یقینا مزاح بود حرفم

    [پاسخ]

    ن.خ پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۲۵:

    سلام و عرض ادب
    یاد میهن بلاگ و شیرینی هایی که هرگز خورده نشد بخیر و البته ولیمه هایی که هرگز به دستمان نرسید
    همیشه شاد و موفق باشید بزرگواران

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۲۸:

    بله روزگار خوبی بود :)

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۰۵:

    موافقم

    ولی این شرایط رو هم بسی دوست دارم:)

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۱۵:۰۷:

    آخی! یاد قدیما افتادم. چه روزهای خوبی بود. یادش بخیر.

    [پاسخ]

  8. رضا گفت:

    یه چیزی دیگه که یادم افتاد اینه که انرژی هسته ای که فقط برق نیست؟‌که گفته ۲ درصد.
    این تکنولوژی به درد بسیاری از بیماریها می خوره. به درد رادیو داروها. نانو تکنولوژی و درمان نازایی و خیلی دیگه از چیزا

    [پاسخ]

    آذرخش پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۵۳:

    موافقم.
    اینجوری که گفته یعنی ۲ درصد برقه ۹۸ درصد سلاح هسته ای.

    [پاسخ]

  9. می گم آقا چه دوره زمونه ای شده
    ما تا اول دبیرستان، سرمون به خودش مو ندیده بود به خاطر ابوی
    بزرگترین تکنولوژی که دیده بودیم این بود که شادانه می ذاشتیم تو لوله خودکار می زدیم کله معلم
    امشب یکی از پسر عمه هام که کلاس سوم ابتدایی اومده آدرس وبلاگش رو بهم داده، می گه کامنت یادت نره
    ww

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آبان ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۵۶:

    این که چیزی نیست . به یکی از پسرای ۶ ساله فامیل میگم: حالت خوبه عزیزم؟
    میگه آره ولی تو باور نکن!

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۰۷:۳۳:

    فامیل شما مثل خودت هستند ؟این را از روی کنجکاوی می پرسم .

    [پاسخ]

    عشقستان اسماعیل پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۰۷:۴۴:

    سلام
    حیف تو مدرسه پسرانه حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نبودی والا
    وگرنه نشونت میدادم تو کله معلم زدن یعنی چی
    ضمنا ما همیشه جواب صلوات ها رو میدیم ها
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۰۷:۴۵:

    در زمانه شاهراه اطلاعاتی خیلی سخته که با فریب بتوان مردم را نگاه داشت .
    نسل های اینده تفکری علمی تر خواهنذد داشت .باور پذیری با رشد علم بسیار تغییر می کند .
    الان هم طالبان بی سواد تندروی بیشتری می کند و هر چه به سمت مردمی با سواد تر می رویم …خرافات و تند روی کمتر می شود .
    به همین ترتیب هم حمایت از حقوق بنده گان خدا بیشتر می شود و اظهار نظرها در جهت منافع مردم جامعه خواهد بود ..
    امتاسفانه من در همین اینترنت فارسی می خواندم که برادران و خواهران انقلابی در ارزوی داشتن اسلحه های مرگبار …کامنت می گذاشتند و علنا اینده ای را تصور می کنند که مردم دنیا را تهدید کنند .

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۲۸:

    در زمانه شاهراه اطلاعاتی ما همچنان منتظر ارائه یک سند برای اثبات یک ادعای دروغ هستیم..ادعای تقلب در انتخابات

    [پاسخ]

  10. این پیغام صرفاً جهت تست آواتار است

    [پاسخ]

  11. م.طاهري گفت:

    سلام و خدا قوت

    به شدت مشتاق شدم تا این مستند را ببینم

    خیلی ممنون

    [پاسخ]

  12. افق گفت:

    سلام
    خداقوت
    انشاالله مثل همیشه همگی خوب و سرحال و موفق و سرزنده و پیروز باشید.
    من هم مشتاق شدم برم سینما سپیده. البته احتمالا سانس فرد میرم!
    یزدان تفنگ ندارد که خیلی مستند خوبی بود.

    [پاسخ]

  13. بی نام گفت:

    آقای صفای عزیز
    سلام
    اگه در مورد مستند ظهور نزدیک است چیزی ننوشتی دوس دارم بنویسی تا نظرتو بدونم یا حداقل اینجا جوابمو بدی
    فکر کنم سپاه این مستند و ساخته باشه
    البته اطمینان ندارم

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۲۲:۳۰:

    سلام
    در مورد خود مستند چیزی ننوشتم، فقط یه سخنرانی دارم در نقد علمی اون، متاسفانه حجمش خیلی زیاده واِلا آپلود می‌کردم. اما در مورد حواشی اون این مطلب رو می‌تونید مطالعه بفرمایید
    http://24tir.ir/?p=3419
    ضمنا سپاه هیچ نقشی در تولید یا توزیع اون نداشته.

    [پاسخ]

  14. بی نام گفت:

    آقای صفای عزیز
    یه سوال دارم
    رهبر که برای کوچیکترین موارد گاها سکوت نمی کنه و البته ستودنیه این کارش
    درمورد این مستند که اسم از ایشون هم به میان اومده و از طرفی تقریبا کلیه مراجع نظر دادند ایشون سکوت کردند

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۲۲:۵۸:

    ببینید رویه‌ی رهبری سکوت دربرابر مصداق‌هاست،‌ چون یکی دو تا نیست و هر حرف ایشون حتی در رد کردن هم باعث اشاعه‌ می‌شه. اما با این وجود در سفری که به قم داشتند و بازدید از نمایشگاه مهدویت به شدت نهی کردند از تطبیق کردن‌ها و تعیین وقت‌کردن‌ها. در سخنرانی‌های متعددی هم این دو مورد رو به عنوان آسیب‌های مهدویت بیان کردند.
    علاوه بر اون شما به عملکرد قوه‌ی قضاییه‌ی زیر نظر رهبری نگاه کنید که حتی عوامل سازنده‌ی این مستند رو هم بازداشت کردند.

    [پاسخ]

  15. بی نام گفت:

    ببیند شاید شما هم مثل من به این نتیجه رسیدید که مقامهایی بالاتر از اونایی که دستگیر شدند در پس پرده بودند که شاید همه میدونن ولی کسی برخورد نمیکنه
    فرای این ماجرا وقایع دیگری هم گاهی رخ میده که باب طبع رهبر و حتی خوشایند نظام نیست ( البته تو دولت دکتر بیشتر مشاهده میشه ) ولی هیچ عکس العملی صورت نمیگیره
    چرا اینقدر کوتاه اومدن
    ببینید من مثل شما اینو قبول دارم که جامعه به رهبر نیاز داره و حتم کلام با ایشونه و این ضروریه
    ولی با این حال تمام کاراشو نمیپسندم
    گاهی بعضی تصمیماش اعصابمو خورد میکنه

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۱۵:

    به نظرم اگر یه چیزی رو در نظر بگیرد یه خورده راحت‌تر می‌شه به قضایا نگاه کرد. اینکه رهبری معصوم از خطاء و اشتباه نیستند. و اساساً‌ هم ما اعتقاد نداریم به معصوم بودن رهبری. بلکه رهبری کسی هست که در یکسری از موارد به نظر متخصصین بالاتر از دیگرانه و کمتر احتمال داره اشتباه کنه. همین.
    http://saleh.ruhollah.org/830
    اگر هم دوست داشتید به وقتی مواردی رو که تو ذهنتون هست رو بفرمایید؛ میشه روش بحث کرد که آیا اشتباه بوده یا نه

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۰۵:۵۶:

    کور بشیم، کر بشیم اگر شما انتقادی از رهبر کرده باشید و ما ندیده باشیم یا نشنیده باشیم. ظاهرا انتقاد از این رهبری غیر معصوم سخت تر از انتقاد از ائمه معصوم هست.
    دخالت رهبر در کارهای دولت و تعیین وزیر اطلاعات به نظر شما جای انتقاد نداره؟ حالا بگذریم که احمدی نژاد بدون حمایت مستقیم رهبر اصلا رییس جمهور نمیشد ولی حق رییس جمهور هست که وزیرش رو انتخاب کنه. اشتباه عرض می کنم؟
    دخالت رهبر در کار مجلس و جلوگیری از استیضاح رییس جمهور به نظر شما جای انتقاد نداره؟ بگذریم که این مجلس حتی تلکیف خودش هم دست خودش نیست ولی رهبر حق نداره در کار مجلس دخالت کنه، اشتباه عرض می کنم؟
    سازمانهای زیر نظر رهبری هیچ گزارش مالی به دولت نمیدن و اساسا در بیلان مالیاتی کشور قرار ندارن، به نظر شما نباید به رهبر در این زمینه انتقاد کرد؟ حالا بگذریم که اقتصاد مملکت اصلا با مالیات و تولید نمی چرخه و همه ممکلت از راس تا ذیل مثل انگلها از چاههای نفت و گاز خوزستان و بوشهر ارتزاق می کنیم، ولی رهبر حق نداره سازمانهای زیر نظر خودش رو از جوابگویی به سیستم اقتصادی ممکلت جدا کنه، اشتباه عرض می کنم؟
    از این چیزها میشه همین طور ردیف کرد، تازه من کودتای خرداد هشتاد و هشت و قتلهای زنجیره ای و این جور چیزها رو اینجا نمیگم چون شما به اونها اساسا اعتقاد ندارید.

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۲۱:

    عجالتاً آخرین خبر در مورد کودتا رو داشته باش :
    http://www.farsnews.com/media.php?nn=13900817001306

    البته می‌ دونم قرص خورده :)

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۴۵:

    انتظار داشتم در مکتب احمدی نژاد یاد گرفته باشید چطور دروغ بگید.
    باید دروغ اونقدر بزرگ باشه که کسی نتونه بهش شک کنه. وقتی میگید تاجزاده این حرف رو زده آدم سریع شک میکنه که دروغه، ولی اگر بگید که آقای موسوی همچین حرفی زده آدم نمیتونه بهش شک کنه. این دورغ که نشد انشاءلله دروغهای بعدی!

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۵۶:

    ببخشید سوال می‌ پرسم ها. این چه ربطی داشت؟
    همین تاجزاده اگر از وضعیت زندان ها بگه و تنگ و تاریک بودن اونها که اصلاً یک ذره هم احتمال دروغ بودن نمیدید خدای نکرده .
    راستی شما اون‌وری‌ها که انشالله دروغگو نیستید، پس لطفا بفرما نظرت درباره پیمان عارف چیه؟ :)
    چی شد اینهمه سروصدا و هو و جنجال؛ بعد گندش که دراومد هیچی به هیچی؟

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۳۱:

    یعنی اینکه من بگم رهبری معصوم نیست و حتی به فرض اشتباه مشکلی در اصل قضیه‌ی ولایت فقیه به وجود نمیآد مترادف اینه که اعتقاد دارم رهبری اشتباه داره، که شما می‌گی ندیدی من انتقاد کنم؟
    اونایی هم که شما بهش می‌گی دخالت، بر اساس قانون اساسی هست و بنابراین مبنای قانونی است که ره‌بر به مصلحت اشراف بیشتری داره. مثل وقتی که رئیس جمهور در کار یکی از وزرا وارد می‌شه.
    فکر کنم اینجا به قدر کافی در مورد این موضوع حرف زدیم:
    http://24tir.ir/?p=8571
    قوی‌ترین بازرسی رو هم بازرسی دفتر ره‌بری داره که بر نهاد‌های تحت نظارت ره‌بری کنترل داره اما در عین حال مجلس هر وقت بخواد می‌‌تونه بر اونها تحقیق و تفحص انجام بده. مثل کاری که مجلس ششم انجام داد.
    اما من علی‌رغم همه‌ی اینها می‌گم حتی اگر کسی معتقد باشه این کارها اشتباه هست هم مشکلی پیش نمیاد،‌ چون ما اعتقادی به معصوم بودن رهبر نداریم که.

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۴۷:

    شما از کلمه “مصلحت” حالتون به هم نمیخوره؟ :)

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۵۳:

    شما از گیر دادن به یک کلمه، و رها کردن باقی مطلب چی؟ مشکلی ایجاد نمی‌شه :)

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۳۶:

    راستش رو بگم دیگه حالم بهم خورده واسه همین سوال کردم :)

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۰۷:۳۲:

    این یک انتقاد است .خیلی ها پس از انتخابات انتظار داشتند که با برخوردی پدرانه مواجه شوند .فضای ان موقع این بود که مردم مخالف دکتر ترافیک شما …..امید داشتند .به چیزی مثل فرمان تحقیق مفصل .
    ابزار داشتیم .پول هم بود .نیرو هم بود ….ولی اراده ای وجود نداشت .به مردم گفته شد که اگر بیایید به اعتراضات جانتان با خودتان است و اعلام پیروزی دکتر ترافیک عدالت خواه شد .سپس مردم را زدند و مقابله کردند
    تفکر دکتر رسما ترجیح داده شد .و بعد هم ماجرای بصیرت ….و سپس دکتر به تاریخ پیوست .او که شعار عدالت می داد …افتخار بزرگترین فساد بانکی را با خود همیشه حمل می کند .
    وقتی چیزی دیده نمی شود …به نظر من نوعی تقدس به ان مورد داده شده .
    امروز خیلی ها از ان وقایع ناراحت و غمگینند .

    [پاسخ]

  16. shia گفت:

    سلام
    باعرض تبریک عید قربان و عید غدیر به شما دوست گرامی
    با مطلب سید یمانی بروزم

    [پاسخ]

  17. بیتا گفت:

    ژست بی طرفی کلا روش خوبیه. منتها تنها اشکالش اینکه که در شرایط انحصار تلویزیون یه کمی پیاده سازیش کار سختیه. کسی که می خواد ژست بی طرفی بگیره، نمی تونه بگه فقط من حق دارم رادیو و تلویزیون داشته باشم. یعنی می تونه بگه. فقط ژستش به هم می خوره.

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۳۹:

    تمام ساختار زندگی ما را …ظاهر سازی و گرفتن ژست…..گرفته .مردم یاد گرفتند که چگونه دروغ بگویند .
    امروز فردی کنار من ایستاده بود ..او خود را بازنشسته اموزش پرورش معرفی می کرد .از حقوقی می گفت که علی رغم یک میلیون بودن کفاف ابرو داری را نمی کند .
    از او پرسیدم ترکیب فرهنگی و تمایلات سیاسی دانش اموزان را در دوره دبیرستان چگونه دیدید ؟
    خیلی جدی پاسخ داد : مسلما درصد بسیاری از انها اصلا شباهتی به تند رو های مذهبی نما ندارند .
    خوب تعجب من این است همین الان دوستان ما در اینجا فکر می کنند وضعیت معکوس است !!!
    یک طرف دروغ می گوید .
    همین را از ان فرد پرسیدم .گفت :چاره ای ندارند .بیم از دست دادن جایگاه ….فرد را وادار به همه کاری می کند .

    [پاسخ]

  18. بیتا گفت:

    در راستای استانداردهای دوگانه در مورد برنامه های هسته ای، به نظرم این کاریکاتور خیلی خیلی خوب بود. درباره پاکستان نیست البته. درباره اسرائیله:

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=244945735562840&set=a.236041689786578.59235.100001422467179&type=1&theater

    [پاسخ]

  19. سعيد گفت:

    سلام
    ممنون از تعریفتون.
    چون با تلاش فراوون تونستم یه نسخه از فیلم رو بدست بیارم.
    خییییلی نکات جالب، جذاب و جدید داشت.
    حتما ببینید.
    من چند بار دیدم و هنوز سیر نشدم.
    حیف که قول داده بودم کپی بر ندارم ازش.
    واقعا تیتری که “می خواستید” انتخاب درست بود:

    “مهار نشده ببینید تا احساس غرور کنید”

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۲۸ام, ۱۳۹۰ ۱۹:۱۶:

    خوشحالم که دیدی و به نظر شما هم جالب اومده
    موفق باشی رفیق

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: