وکیلانه » » غیرتِ دینیِ بجا، غیرتِ دینیِ نابجا
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
غیرتِ دینیِ بجا، غیرتِ دینیِ نابجا
۲۲ام, اردیبهشت ۱۳۹۱| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۴۵]

حدود دو سال پیش ره‌بر انقلاب یک کلامی از امام علی ـ سلام خدا بر او ‌باد ـ  نقل فرمودند که بسیار معروف شد و در بسیاری از کلیپ‌های مذهبی،سیاسی هم استفاده می‌شود. کلام، بخشی از خطبه‌ی صدوهفتادوسوم نهج‌البلاغه بود: "الا ولا یحمل هذه العلم، الا اهل البصر و صبر…" که متاسفانه دقیقاً به همین صورت نوشته می‌شود و اتفاقاً مشکل اصلی ما همین سه نقطه‌ی بعد از این عبارت است که ذکر نمی‌شوند.

ادامه‌ی این سه نقطه چنین است: "وَ لاَ یَحْمِلُ هَذَا اَلْعَلَمَ إِلاَّ أَهْلُ اَلْبَصَرِ وَ اَلصَّبْرِ وَ اَلْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ اَلْحَقِّ؛ فَامْضُوا لِمَا تُؤْمَرُونَ بِهِ؛ وَ قِفُوا عِنْدَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ؛ وَ لاَ تَعْجَلُوا فِی أَمْرٍ حَتَّى تَتَبَیَّنُوا"

"و این پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و با استقامت و عالم به جایگاه حق بدوش نمی‌کشند. بنابراین آنچه فرمان دادند انجام دهید، و از آنچه نهی کردند توقف کنید، و در هیچ‌کاری تا روشن نشود شتاب نکنید!"

تا دلتان بخواهد درباره‌ی بصیرت و ضرورت آن سخن گفته‌اند و نوشته‌اند و اما چقدر مظلوم است این کلمه‌ی "صبر"؛ که دقیقاً بعد از "بصیرت" آورده شده به صورت لازم و ملزوم؛ شاید حتی بخش اعظمی از "بصیرت" همین تعریفی است که در ادامه‌ی صبر آورده شده و مغفول مانده است که شتاب نکنید، جلوتر نروید، در کاری که به آن علم ندارید وارد نشوید.

چه خوب است هرگاه "احساس تکلیف شرعی‌" کردیم یادمان باشد این یک "باید" است؛ و باید‌ها و نباید‌ها در شیعه تحتِ عنوانِ "احکام" آورده شده‌اند و همه‌ی آنها دقیقاً مثل نماز دارای ترتیب و شرایطی‌ست که اگر آن شرایط و ترتیب رعایت نشود، نه فقط دیگر "واجب" و حتی "مستحب" هم نیست شاید حرام هم بشود. مثلاً یکی از شرایط نهی‌از‌منکر این است که "مفسده‌ای در پی نداشته باشد" یعنی مثلآً باعث ترویج آن نشود…

باقی حرف‌ را آقای شهاب مرادی در اینجا گفته :"بهترین رسانه، اما برای دشمن!"

مطالب مرتبط :
سخن و سکوت !



۴۵ دیدگاه برای “غیرتِ دینیِ بجا، غیرتِ دینیِ نابجا”

  1. رضا.د گفت:

    اى کسانى که ایمان آورده ‏اید به خودتان بپردازید هر گاه شما هدایت‏ یافتید آن کسی که گمراه شده است به شما زیانى نمی رساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه انجام می ‏دادید آگاه خواهد کرد.

    سوره‌ی مائده – آیه ی ۱۰۵

    [پاسخ]

  2. سلام
    هر چند این مسئله واقعا دردآور است…هر چند که اشک شرم بر چشم می نشیند وقتی بعضی اهانتها را می بیند، من به غیر از اینکه نگران معرفی شدن این افردا باشم و مایه شهرت آن ها شدن، از چیز دیگری ناراحتم، از یک عبارت دو کلمه ای. از “جوزدگی”
    من به شدت می ترسم که این موج هایی که به راه می افتد، باعث شود که اصل موضوع را فراموش کنیم. می ترسم این فضای مجازی نهایتا این خصلت غیرواقعی بودنش را بر دغدغه های ما حاکم کند. البته اصلا منظورم این نیست که فضای مجازی هویتی ندارد یا بی معناست و یا اثرگذار نیست. اما به تجربه حس کرده ام که تا زمانی که موضعی و موضوعی که از آن صحبت می کنیم از باور عمیق نویسنده منتج نشده باشد تنها در حد پوسته ای باقی می ماند که هر چند می تواند موجی بزرگ به راه بیندازد اما به مقصدی منتهی نمی شود و…
    می می ترسم که این فضای نشر و بازنشر شبکه های اجتماعی و انتشار مطالب وبلاگی کار را به جایی برساند که فکر کنیم خیلی برای دین خدا کرده ایم، خیلی منشأ اثر بوده ایم. می ترسم که هدف اصلی گم شود
    ===
    طولانی شد/عفوا

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۰۴:

    سلام
    کار را به جایی برساند که فکر کنیم خیلی برای دین خدا کرده ایم، خیلی منشأ اثر بوده ایم. می ترسم که هدف اصلی گم شود
    ممنون از هشدارت!

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۴۸:

    علیک سلام
    اول به خودم گفتم
    قبل و بعد همه

    [پاسخ]

  3. افق گفت:

    سلام
    خداقوت
    در پی این متن شما و درباره اون توئیتهایی که اون بالا می بینم انقدر دلم می خواد حرف بزنم، ولی نمی شه.
    در مورد صبر: با اینکه متوجه مفهوم صبر، در متن شما و شاید حتا علت مطرح کردنش در این زمان شدم(البته شاید)، اما در مورد خود صبر، به طور کلی، کتاب متقین سید مهدی شجاعی خیلی خوبه. شرح خطبه متقین(همام) نهج البلاغه است که کلی حدیث و آیه و تفسیر از علما ضمیمه اش شده. خیلی جالبه.

    اما این جمله نهج البلاغه ای که زحمت کشیدید و کاملش رو نوشتید خیلی جای فکر داره…

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۰۸:

    سلام
    برخی‌کتابا هستن که آدم می‌خونه و خوب می‌ذاره کنار و شاید حالا مقدار بیشتری هم جذاب باشند و دوباره بعد از مدتی چند صفحه‌ش رو بخونه، اما برخی کتاب‌ها هستن به اصطلاح می‌گن کتاب‌های “بالینی”. یعنی همیشه باید دم دست آدم باشن. این کتابِ سیدمهدی شجاعی از همون کتاب‌های “بالینی” هست.

    [پاسخ]

  4. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام بر اهالی باصفای حزب الله.
    خیلی تذکر به جایی بود.
    حالا حالاها مانده تا معنای صبر را بفهمم…
    اللهم الرزقنا…
    یا حق

    [پاسخ]

  5. آشنا گفت:

    سلام
    به نکته خوبی اشاره کردید ، این روزها ما هم داریم “صبر ” میکنیم در برابر یک آدم …
    واقعا نمیخوام لقبی بهش بدم ولی حیف از اسم ” انسان ” که روی این بشره …
    شدید محتاج دعاتون هستیم
    عیدتون هم مبارک
    التماس دعا

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۱۹:

    پرداختن به مذهب به نحوی که وقتی فکر می کنید می بینید که در تمام دقایق روز به نحوی به مذهب ارتباط داشتید مورد خاصی را حاصل نمی کند.این فقط برای روحانیون پسندیده است نه مردم عادی که هر کدام تسبیح دستشان بگیرند و قیافه شان هم مذهبی باشد و لباس و تیپ هم همینطور.چه فایده ای دارد که همه ما روحانی شویم؟
    این میل به عبادت یکسره اگر باعث شود که عدالت در جامعه برقرار گردد و امنیت بیاید و فقر از بین برود من هم همین کار را می کنم .ولی نتایج خوب نبوده.کشورهایی که مثل ما تندرو و متعصب نیستند در خیلی جاهات بهترند.از این تجربیات چه چیزی حاصل می شود ؟
    شما عده ای هستید که ایه قران را فورا در هر موردی تلاوت می کنید ولی علنا سنگدل تر و بی رحمترید .چشمانتان به فساد کمتر حساسیت دارند. حتی حقایق مسلم را کتمان می کنید تا جاییکه نسبت دروغ گفتن می گیرید.قصدم حمله به شخصیت شما نیستولی خودتان قضاوت کنید از اینکه به عنوان متعصب در مذهب شناخته می شوید ولی اتهام هایی دارید که مذهبی بودن را نقض می کندنگران نیستید؟از اینکه نسل جوان که در خانواده بدون وابستگی به دنیا می ایند از دین به خاطر وجود شما گریزان هستند اساس بدی نمی یابید؟ مشکل را حس می کنید ؟

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۲۹:

    بیشتر اوقات به این فکر می کنم کسی که ظاهر خود را مذهبی کرده پس از مدتی مغرور می شود و حس می کند که با مردم غیر مذهبی متفاوت است .نگاه کنید به مسولین که موقع حرف زدن غرور از انها می بارد.
    در میان جوانترهایی که به این شکل در می ایند چنان توهمی گاهی شکل می گیرد که فرد فکر می کند همین فردا صبح دنیا کاسه گدایی می گیرد دستش و بر سر زنان می ایند به اینجا و ضمن اظهار ندامت تقاضای چفیه می کنند!!
    دیروز در تلویزیون استاد دانشگاهی از جنس شما سخن محقق معروفی را نقل می کرد که از انقلاب ما و کشور ما حیرت کرده و می خواهدتئوری هایش را تغییر دهد !!!!و سپس به دوربین خیره می شد!!!
    تا وقتی که چنین توهمی وجود دارد نه تنها یک سانتی متر حرکت نمی کنیم بلکه مشکلات پی در پی بزرگتر می شوند.
    در زمان قبل از انقلاب هم در جامعه ما کسانی بودند که نان را به نرخ روز می خوردند این افراد الان کجا هستند؟

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۳۰:

    حتی تیتر وبلاگ شما حکاایت از نوعی غرور دارد.در حالیکه الان مخالفین شما روز بروز بیشتر می شوند شما اینده را از ان خودتان می دانید.

    [پاسخ]

    رضا.د پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۹:۲۵:

    دو حزب بیشتر نیست؛ حزب خدا و حزب شیطان، آینده از آن حزب الله است. قبول نداری؟

    [پاسخ]

  6. م.رضوی گفت:

    سلام
    هروقت موضوعی بحث روز فضای مجازی (و حتی حقیقی) میشه و شما بهش نمی پردازید، حس احترامم نسبت به اینجا چند برابر میشه…

    [پاسخ]

  7. سلام.
    درسته. خیلی اشتباه در این زمینه صورت می گیرد.

    [پاسخ]

  8. سلام مجدد
    یه مطلبی هم که مخصوصا این روزها توی پلاس شاهدش هستم و ناراحتم می کنه این هست که
    برای من همیشه غیرت با ادب معنا شده…وقتی می بینم که در جواب توهین، القاب زشت می دهند می کنند ناراحت و شرمنده میشم، مخصوصا اینکه استفتائی دیدم از راه بر و ره برم که دادن چنین القابی را جایز نمی دانستند…

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۲۲:

    * یک عدد می کنند اضافه است در بالا
    عفوا

    [پاسخ]

  9. فطرس ملک گفت:

    جو نده آقای صفای عزیز این چیزی که شما میگی با کدام استدلال جور در میاد یه چی شما میگی یه عده اند میگن به به چه چه …..اقای صفا گل این حرفای که شما می زنی بیشتر به طنز می مونه تا …
    البته من برای شما و افکارتون ارزش قائلم ولی تو این یکی شرمنده البته برای خودم نوشابه باز نکرده ام

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۹:۲۰:

    قربون‌ت با هرکجاش مخالفی؛ بگو،‌دلیل بیار، با هم بحث می‌کنیم.

    [پاسخ]

  10. سلام.
    روز زن و مادر مبارک. به شما تبریک نگفتما! به مادرتون و خانمتون تبریک گفتم.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۱۹:۱۱:

    سلام و تشکر و متقابلاً مبارک :)

    [پاسخ]

  11. ژان ژاک روسو گفت:

    دوستان عزیز
    دوست دارم یکی از بلایایی که این کشور بعد از انقلاب گرفتار شده را یاداور شوم و ان مطلقگرایی است یکی از شعارهایی که بعد از انقلاب بخاطر جهالت و حماقت شکل گرفت و ترویج شد این ایده بود:
    “حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله”

    ” حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی”
    اگر این جمله را بصورت ریاضی مدلسازی و سبیه سازی کنیم بصورت زیر می شود:

    A is only B then C is only D

    در یک گفتمان به میزانی که مطلقیت در یک ایده ای باشد می بایست مسئولیت در آن نیز باشد.
    شعار های فوق را بصورت دقیق آنالیز کنید:
    این شعار به ما می گوید ای روستایی ای شهری ای متمدن و ای داشمند و ای بیسواد بهوش باشید که حزب الله بهترین حزب است و من شغعر دهنده تضمین می کنم .و سید علی یاروح الله نیز بهترین رهبر است.
    این موضوع از دو نظر دچار ایراد اساسی است :
    ۱٫ این شعار قبل از آزمون و ازمایش و محک صادر شده است
    ۲٫ هم اکنون اثبات گردیده که حزب الله نه تنها بهترین نبوده که بلکه یکی از پسرفته ترین احزاب می باشد و حاکمیت خزب الله نه تنها باعث سعادت و خوشبختی نشده بلکه با عث ادبار و بدبختی و بعضا فلاکت نیز گردیده .
    ۳٫در حدود ۳۰ سال است این شعار مدام تکرار می شود ولی تاکنون هیچ حزب اللهی شجاعت اخلاقی نداشته که این شعار را بگونه زیر اصلاح نماید:
    “حزب الله یکی از احزاب می باشد و رهبرش نیز یکی از فلانی می باشد اگر به ما رای بدهید ما نیز سعی می کنیم بهترین باشیم”
    این شعار که برامده از شعور است تاکنون بدلایلی شکل نگرفته زیرا هنوز هیچ حزب اللهی مسئولیت ناکارامدی شعار خود را نپذیزفته است.

    یکی ایده های جالب در علوم مهندسی نظریه فازی می باشد
    مطابق نظریه فازی در بسیاری از حوزه های انسانی ، ریاضی و علمی که پارامترها دارای عدم قطعیت هستند می توانیم بجای نشادن مقادیر بصورت مطلق (صفر و یک ) آنها را بصورت بازه ای از اعدادنشان دهیم :
    مثلا ماشین لباسشویی که با منطق فازی کار می کند با استفاده از قوانین زیر میزان آب و پودر لباسشویی را با در نظر گرفتن میزان چرک لباس تعیین می کند:
    ۱٫ اگر چرک لباس زیاد بود و سختی آب زیاد بود انگاه مقدار پودر زیاد باشد و مقدار آب خیلی خیلی زیاد باشد

    ۲٫ اگر چرک لباس متوسط بود و سختی آب زیاد بود انگاه مقدار پودر متوسط باشد و مقدار آب خیلی خیلی زیاد باشد

    ۳٫ اگر چرک لباس کم بود و سختی آب زیاد بود انگاه مقدار پودر متوسط باشد و مقدار آب خیلی خیلی زیاد باشد
    ……
    ….
    ……
    if A is mfi and b is mfj then c is mfk and d is mfm

    در واقع امروزه ماشین ها به میزانی پیشرفت کرده اند که در حوزه های دارای عدم قطعیت بتوانن بصورت کر امد کار کنند در مملکت ما عده ای هنوز با قید ” فقط” کار می کنند ای حزب اللهی ها اگر میخواهید مملکت بسامان شود به حرف من گوش کنید قیود ” فقط” ” الا” “قطعا” “حتما” “باید” ” می بایست” را در امور دارای عدم قطعیت بردارید و بجای آن قیود” شاید” “اگر” “ممکن است” “احتمالا ” و … بکار برید چون در اینصورت مسئولیت عدم موفقیت در آزمون را از قبل پذیرفته اید

    [پاسخ]

  12. ژان ژاک روسو گفت:

    این صحیح شده است این را نمایش دهید:
    دوستان عزیز
    دوست دارم یکی از بلایایی که این کشور بعد از انقلاب گرفتار شده را یاداور شوم و ان مطلقگرایی است یکی از شعارهایی که بعد از انقلاب بخاطر جهالت و حماقت شکل گرفت و ترویج شد این ایده بود:
    “حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله”

    ” حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی”
    اگر این جمله را بصورت ریاضی مدلسازی و شبیه سازی کنیم بصورت زیر می شود:

    A is only B then C is only D

    در یک گفتمان به میزانی که مطلقیت در یک ایده ای باشد می بایست مسئولیت در آن نیز باشد.
    شعار های فوق را بصورت دقیق آنالیز کنید:
    این شعار به ما می گوید ای روستایی ای شهری ای متمدن و ای داشمند و ای بیسواد بهوش باشید که حزب الله بهترین حزب است و من شعار دهنده این را تضمین می کنم .و سید علی یاروح الله نیز بهترین رهبر است.
    این موضوع از دو نظر دچار ایراد اساسی است :
    ۱٫ این شعار قبل از آزمون و ازمایش و محک صادر شده است
    ۲٫ هم اکنون اثبات گردیده که حزب الله نه تنها بهترین نبوده که بلکه یکی از پسرفته ترین احزاب می باشد و حاکمیت حزب الله بصورت مطلق خوب نبوده و بصورت نسبی نیز بهتر از دیگر احزاب نیوده است.
    ۳.در حدود ۳۰ سال است این شعار مدام تکرار می شود ولی تاکنون هیچ حزب اللهی شجاعت اخلاقی نداشته که این شعار را بگونه زیر اصلاح نماید:
    “حزب الله یکی از احزاب می باشد و رهبرش نیز مثلا فلانی می باشد اگر به ما رای بدهید ما نیز سعی می کنیم بهترین باشیم”
    این شعار که برامده از شعور است تاکنون بدلایلی شکل نگرفته زیرا هنوز هیچ حزب اللهی مسئولیت ناکارامدی شعار خود را نپذیزفته است.

    یکی ایده های جالب در علوم مهندسی نظریه فازی می باشد
    مطابق نظریه فازی در بسیاری از حوزه های انسانی ، ریاضی و علمی که پارامترها دارای عدم قطعیت هستند می توانیم بجای نشان دادن مقادیر بصورت مطلق (صفر و یک ) آنها را بصورت بازه ای از اعدادنشان دهیم :
    مثلا ماشین لباسشویی که با منطق فازی کار می کند با استفاده از قوانین زیر میزان آب و پودر لباسشویی را با در نظر گرفتن میزان چرک لباس تعیین می کند:
    ۱٫ اگر چرک لباس زیاد بود و سختی آب زیاد بود انگاه مقدار پودر زیاد باشد و مقدار آب خیلی خیلی زیاد باشد

    ۲٫ اگر چرک لباس متوسط بود و سختی آب زیاد بود انگاه مقدار پودر متوسط باشد و مقدار آب خیلی خیلی زیاد باشد

    ۳٫ اگر چرک لباس کم بود و سختی آب زیاد بود انگاه مقدار پودر متوسط باشد و مقدار آب خیلی خیلی زیاد باشد
    ……
    ….
    ……
    if A is mfi and B is mfj then C is mfk and D is mfm

    در واقع امروزه ماشین ها به میزانی پیشرفت کرده اند که در حوزه های دارای عدم قطعیت بتواننn بصورت کhر امد کار کنند در مملکت ما عده ای هنوز با قید ” فقط” کار می کنند ای حزب اللهی ها اگر میخواهید مملکت بسامان شود به حرف من گوش کنید قیود ” فقط” ” الا” “قطعا” “حتما” “باید” ” می بایست” را در امور دارای عدم قطعیت بردارید و بجای آن قیود” شاید” “اگر” “ممکن است” “احتمالا ” و … بکار برید چون در اینصورت مسئولیت عدم موفقیت در آزمون را از قبل پذیرفته اید

    [پاسخ]

  13. ژان ژاک روسو گفت:

    مثلا جمله دو حزب وجود دارد را را بصورت زیر اصلاح کنید:
    ” به نظر من دو حزب وجو دارد و ممکن است حزب یا حزب هایی دیگر وجد داشته باشد ولی من انها را یا نمی شناسم یا قبول ندارم و یا ممکن است بجز یکی از احزاب مابقی دارای یک ماهیت باشند.و البته این نظر من است که مطابق فلان متد به آن دسترسی پیدا کرده ام و بر اساس فلان شواهد احتمال می دهم نظرم درست باشد”
    یا در مورد جمله آینده از آن حزب الله است می توان نوشت:
    ” مطابق شواهد مستند شده در زیر که با فلان متد بدست امده احتمالا آینده از آن حزب لله باشد. این نظر مبتنی بر روش آماری فلان می باشد. ”
    نوشتن جملات و کلمات می بایست مبتنی بر پذیرش مسولیت باشد.دوستان یادتان باشد به میزانی که یک ایده دارای مطلقیت را تبلیغ می کنید به همان میزان مسئولیت را نیز بپذیرید.
    مثال:
    “این راه را را بروید چون راه سعادت است”
    این جمله دارای مطلقیت زیاد می باشد ولی مسولیت صفر است حال جمله زیر را در نظر بگیرید:
    ” این را را بروید تا خوشبخت شوید اگر خوشبخت نشدید این شماه تلفن من است و این آدرس من است و به من اطلاع بدهید تا عدم موفقیت شما را جبران کنم و خسارت شما را بدهم”

    [پاسخ]

    رضا.د پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۱۹:۱۵:

    @ژان ژاک روسو
    سلام
    میشه منم کلی از این فرضیه ها و نظریه ها ردیف کنم و بعدش سوالم رو بپرسم ولی الان به طور واضح و ساده و خیلی خیلی کوتاه سوالی رو که بیش از ۱۰ بار در این وبلاگ پرسیدم و جواب نگرفتم رو تکرار میکنم

    دو حزب بیشتر نیست، حزب خدا؛ حزبِ غیرخدا. آینده از آن حزب خداست. شما قبول نداری؟

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۰۷:۱۲:

    شیفتگی در مقابل مذهب در فرد تا جایی می رود که ان را به صحنه عمل گرایی قوی مانند اداره کشور می اورد و سپس با ارمان گرایی سخت برخورد می کند.کیست که بر گردد و جرات بکند و بگویدخداوند را شما به یک بخش سیاسی با ان همه نقص اطلاق گردید و سپس انتظار داریدشهروندان با تایید مفاهیم عالی خداوند شما را هم تایید نماید و یک عمر بدبختی و فساد را تحمل کنند.اینها فقط یک جمله مذهبی هستند.
    دیروز مردی مسنی را دیدم که ازمن در مورد علت فوت یک پسر ۲۰ ساله پرسید که عکسش بر در و دیوار منزل والدین بدبختش بود.گفتم سرطان خون.
    با من حدود ۲۰۰ متر همراه شد.کارگر روز مزد بود و الان بیمه نداشت.خانه ای ۷۰ متری را با قیمت ۸ هزار تومان قبل ار انقلاب ساخته بود.می گفت در خانه ما اعتصاب غذاست!!و در کارتن کوچکی که دو دستی گرفته بودش را باز کرد.چندتا تخم مرغ درون ان بود.دوباره تکرار کرد که منزل ما اعتصاب غذاست.لاغر بود و به سختی نفس می کشید.می دانم شما انقدر که به خداوند اشاره می کنید علاقه ای به بنذده او ندارید.و الان هم دنبال چند جمله می گردید که نوع نوشتن من را نفی کنید ولی حقیقت این است که کسانی با قصد وارد کردن خداوند و مذهب به تمام جوانب زندگی قصدی برای خودشان دارند.
    من همیشه این ادمها را مغرور می بینم انقدر که احمدی نژاد اعلام می کرد که در شرایط فعلی دارد اقتصاد ما را جراحی می کند و ایران می رود جز پیشرفته ترین اقتصادها را داشته باشد!!ولی در عمل الان انقدر ارزش پول کم شده که باید بنزین را بکنیم ۲ هزار تومان که عادلانه باشدو مردم را فقیر کردیم.
    حزبی که شما ان را بهترین و تنها حزب نجات دهنده بشریت ان را اعلام می کنید الان باعث گرفتاری ما شده.توجه کنید که کسی با افرینش و خداوند به هیچ عنوان مشکلی ندارد بلکه با کسانی که بی تفاوت هستند به درد مردم و فقط به سفره خودشان نگاه می کنند مشکل داریم.
    اینکه سیاسی بازی و حزب را به مفاهیمی مانند خدواند و مذهب ارجاع دهیم و چند نفر ادم زمینی هم ان را اعلام نمایندو خود را نماینده خداوند بدانند هرگز باعث پیشرفت زندگی ما نخواهد شد و برای شما خوب خواهد بود.

    [پاسخ]

  14. بسم رب الحجه

    نامگذاری حضرت زهرا (س) در سایت هیات

    ان شا الله که مفید باشد

    منتظر زیارت شما هستیم

    [پاسخ]

  15. ژان ژاک روسو گفت:

    مطابق شنیده ها و دیده ها احساس می کنم آینده از آن حزب الله نیست بلکه ممکن است عده ای روزیروز حزب اللهی شوند و لی به میزان زیادی نیز ایرانی ها نیز نه تنها حزب اللهی نیستند بلکه نوکیش شده اند هر چند ما نمی توانی مطابق روش های علمی این موضوع را بصورت دقیق مطالعه نماییم (بخاطر محدودیت های سیاسی و عدم دسترسی به منابع مثلا ثبت احوال یا دسترسی به اطلاعات زندانیان یا مثلا نوکیشان زیر زمینی)ولی در بعضی موارد می توان تحقیق نمود این ادعای من مطابق استناد زیر می باشد:
    http://www.cloob.com/priofile/search
    این ادرس کلوپ می باشد اگر در جستجوی خود در قسمت دین کلمه “زرتشتی” را انتخاب کنید می بینید که هزاران ایرانی دین خود را تغییر داده اند و شما همچون کبک سر در برف فرو برده اید و دائم شعار خود را تلاوت می نمایید.من تا ۱۰ هزار تا را رفتم فکر کنم خیلی بیشتر از اینها باشد شما هم سرچ کنید شاید تا ۱۰۰ هزارتا هم رفت البته حوصله زیاد می خواهد.

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۲۱:۰۴:

    @ ژان ژاک روسو
    با اون متن بلندی که با گزاره های منطقی وارد بحث شدید هیچ انتظار نمی رفت که از دیده و شنیده و حس صحبت کنید!! یا از کلوپ شاهد مثال بیارید!

    [پاسخ]

  16. ژان ژاک روسو گفت:

    دوست گلم من نمی تونم ادعای شما را اثبات کنم و شما می بایست شواهد و قرائن صحت اداعایتان مبنی بر اینکه دو حزب بیشتر نداریم و همینوطور اینکه آینده از آن حزب الله است را اثبات نمایید من فقط به شما پیشنهاد می کنم در صدور ایده هایتان مسولانه عمل کنید مثل بگویید ” به نظر من آینده از آن حزب الله ۱۰ با دراز و نشست می روم” صحبت من اینست که برای جلوگیری از تکرار جنایاتی همچون اعمال خلخالی در تاریخ ایران می بایست در صدور اده هایمان تجدید نظر کنیم:
    ” زیر اگر ایده ما قطعا درست است پس می بایست مخالفن نیز به حزب ما بپیوندند و اگر نپیوندند می بایست مچازات شوند این مجازات ممکن است زندان یا مرگ یا تبعید یا غیره باشد همان کارهایی که خلخالی کرد بدون اینکه مسئولیت آن را قبول کند خلخالی اعدام کرد تا انسانها را سعادتمند کند چون فکر می کرد راهش یگانه را رست است او بدون قبول مسولیت عملمی کرد عمل می بایست مسولانه باشد پایه عمل ایده است پس در صدور ایده می بایست مسولانه عمل کرد.”

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۲۱:۰۲:

    @ ژان ژاک روسو
    مشکل عمده شما اینه که فکر می کنید “آینده از آن حزب الله” است را انقلاب ایران گفته و برای اثبات و بررسی صحت یا عدم صحتش باید انقلاب ایران رو بررسی کنید. خلخالی و سایر مسائل ربطی به این مساله نداره. این یک مساله فراملیه. مساله کاملا دینیه و در قرآن مطرح شده. ساخته انسان نیست. این یک ادعا نیست.

    [پاسخ]

  17. ژان ژاک روسو گفت:

    تصحیح می شود:
    “به نظر من آینده از آن حزب الله است اگر نبود من ده بار دراز و نشست می روم”

    [پاسخ]

  18. افق گفت:

    @ ژان ژاک روسو
    شما خوبه قبل از مطرح کردن نظریه ها، اول بررسی کنید جایگاه هر نظریه کجاست و اون نظر در چه قالبی مطرح شده و ذی ارزشه. در مساله ای که مطلقه، نسبی حرف زدن خنده دار و غیرعلمیه و قطعا فردی که این مسایل رومطرح می کنه، با عرض پوزش عدم سواد خودش رو فریاد می زنه. مثل اینکه مساله فیزیک رو بخواهید با قوانین شیمی حل کنید.
    در اینجاست که بررسی آیات قرآن، در جایگاهی که یک مقوله فرامادیه، با نظریات مادی که از ابتدا بر مبنا و اصول مادی مطرح شده و شکل گرفته کار غلطیست.
    مثل اینکه وقتی شما ایستادید و می بینید هوا روشنه و روز هست بگید: به نظر من احتمال می دم الان روز باشه و الخ.
    شما اگر آیات قرآن رو مطالعه کرده بودید لغات زیادی از قبیل قطعا زیاد خواهید دید. و با اجازه باید بگم: قطعا خالق به مخلوق خودش آگاه تره تا مخلوق نسبت به مخلوق دیگری.
    لذا نظریه فازی و امثالهم در اینجا محلی از اعراب نداره.
    و لازم به ذکره که اعتقاد یا عدم اعتقاد اشخاص به قرآن چیزی از حقیقت کم نمی کنه.
    دقیقا مثل اینکه عدم آگاهی به قانون دلیل ارتکاب جرم نیست و جهل به قانون موجب عدم اجرای قانون در مورد جاهل و مجرم شناخته نشدن او نمیشه.

    در ثانی میشه در این جمله : یکی از شعارهایی که بعد از انقلاب بخاطر جهالت و حماقت شکل گرفت و ترویج شد این ایده بود:
    “حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله”

    ” حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی”
    دلیل حماقت و جهالت رو توضیح بدید؟

    در ثالث در این جمله : هم اکنون اثبات گردیده که حزب الله نه تنها بهترین نبوده که بلکه یکی از پسرفته ترین احزاب می باشد و حاکمیت حزب الله بصورت مطلق خوب نبوده و بصورت نسبی نیز بهتر از دیگر احزاب نیوده است. دلایلتون رو برای این ادعا منطقی و مستدل بنویسید و در صورت امکان چند مورد از مواردی که این مساله در یک محیط آکادمیک اثبات شده بیان کنید؟

    [پاسخ]

  19. ژان ژاک روسو گفت:

    منظور من از حزب الله حزبی است که توسط افرادی همچون هادی غفاری شکل گرفت و تبلیغ شد و افرادی همچون حسین الله کرم از آن دفاع می نمود و آقای کروبی و انقلابیون اولیه سنگش را خیلی به سینه می زدند منظور من این حزب است آیا شما منظور دیگری از حزب الله دارید؟ در آنصورت فکر کنم من و شما در مورد یک موضوع مشخص بحث نمی کنیم.

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۲۲:۵۷:

    @ ژان ژاک روسو
    عجیبه یه خورده. اگر اینطوره که شما مگید ما باید میگفتیم مثلا حزب فلانی یا حزب بهمانی! کلام ما روشنه حزب الله. بارها هم گفتیم ملاک اشخاص نیستند ملاک اصول هستند.

    [پاسخ]

  20. ژان ژاک روسو گفت:

    دلیل حماقت هم این بود که فرد احمقی مثل هادی غفاری انرا ترویج می کرد و خود وی نیز ان را ابطال نمود.

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۲۳:۰۰:

    حزب الله که ما ازش صحبت می کنیم در قرآن مطرح شده و در ایران سید روح الله خمینی (ره) علمدارش شد. رهبرش شد. نه اونایی که شما نام بردید. رهبر انقلاب، حزب الله را علمداری کرد و تا آخر پای اون ایستادگی کرد.
    گزاره های شما غلطه. همین باعث نتیجه گیری غلط میشه.

    [پاسخ]

  21. ژان ژاک روسو گفت:

    دلیل جهالت نیز این بود که خیلی از آدمها بدون حساب و کتاب در قالب این حزب تندروی کردند و بعدا خودشان منتقد این جریان شدند فی المثل نوریزاد

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۲۳:۰۳:

    شاید کسی مثل نوری زاد از روی جهل حمایت کرد والان از روی جهل نقد میکنه. اما این چیزی رو ثابت نمی کنه. حقیقت چیزی نیست که با عملکرد افراد سنجیده بشه. هر فرد تا در مسیر الله حرکت می کنه، از حزب الله هست. زمانی که از صراط منحرف شد، دیگه حزب اللهی نیست. این ااصول لله هست که قالب و شابلون برای حرکته، نه افراد قالب و شابلون مسیر الله.
    شما پیش فرضهاتون رو اگر اصلاح کنید بسیاری از مشکلات و برداشتهاتون اصلاح میشه.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۰۷:۲۰:

    بله مشکل برداشتهاست.مشکل اختلاص هایی نیست که از جیب مردم شد!کسانی که راه سعادت خود و خانواده را خوب یافتند.اینجا که می رسید حتما پوستر بهشت را نشان مردم منتظر ورودنشان می دهید!!!ای مردم بدبخت که از راهی به زندگی انها نفوذ شد که جرات حرف زدن و شنیدن اتهام کفر وجود ندارد.همینکه بگویید در قران امده و الان هم همینه دیگه وکافیه !کسی در دنیا به این سی سال نگاه نکنه این اولش هست.وقتی همه کافران در ایران از پا در امدند به امید خدا پول نفت به همه مومنان باقی مانده کفاف می دهد که بهشت را همین جا ببینند.

    [پاسخ]

  22. ژان ژاک روسو گفت:

    در ضمن خطری که از جانب نظریه حزب الله ما را تهدید می کند ا ین است که هر فردی می تواند عنوان کند متعلق به حزب الله است و می تواند با تمسک به مطلقیت تفکر خود دیگر تفکرات را تحقیر و منکوب و سرکوب نماید.یک طرف حزب الله مردم هستند یعنی جامعه انسانی. جامعه انسانی جامعه ای است توام با نسبیت و همچنین عدم قطعیت پس حزب الله نیز در مدیریت لاجرم تابع و متاثر از نسبیت خواهد بود حتی اگر بن مایه اش را از مطلقیت خداوند گرفته باشد. مثلا برای مدیریت برانسان که مفعول حزب الله است ، ناگزیر حزب الله می بایست تایع نسبیت و عدم قطعیت شود. جایی که عدم قطعیت وجود دارد استفاده از داده ها و پارامترهای مطلق منجر به ایجاد خطای شدید در کنترل و مدیریت جامعه می شود زیر ا فاصله بین جامعه مطلوب حزب الله و جامعه واقعی زیاد خواهد شد علتش این است که سنسورها و دستگاه ناظر حزب الله و با خطای زیادی تغییرات جامعه را رصد خواهد کرد(چون بین داده های دریافتی حزب الله که مطلق می باشند با داده های واقعی جامعه که چند بعدی و متاثر از پارامترهای زیادی می باشند فاصله زیادی ایجاد خواهد شد)

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۲۰:

    @ ژان ژاک روسو
    من فکر می کنم شما باز با پیش فرض غلط، بحثتون رو ادامه می دید.
    چه کسی گفته اگر بن مایه خدایی وجود داشته باشه، مدیریت به انسان میرسه و دوباره به نسبیت میرسه؟
    شما تا حالا چیزی در مورد خدامحوری شنیدید؟ وقتی محور خدا باشه، و بشر معتقد به محوریت خدا، تمام برنامه های زندگیش رو از روش زندگی الهی میگیره و برای خودش یک سبک زندگی تعریف میکنه. سبک زندگی خدامحور. باز هم تاکید می کنم در این بین اگر انسانی رفتار غلط داشت، به محور و اصل ارتباطی نداره. کم نبودند مردمانی که خدایی زندگی کردند و خدایی رفتند.

    اگر منظور نظر شما از اینکه قطعیت در جریان زندگی نمی تونه پاسخگو باشه، تغییرات زمان هست، این مساله در مذهب ما با فقه مرتفع شده. قطعیت به معنی صلبیت نیست. یک مفهوم صحیح، یک خوب ، در هر قالبی ممکنه تعریف بشه. اما خوب همون خوبه. تغییری نمیکنه.

    [پاسخ]

  23. ضمن تشکر از افق عزیز
    ما هم انشاء الله به زودی به شما می پیوندیم
    :)

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۲۱:

    شما فعالانه به فکر روز مبادا باش که ما بیداریم و منتظر موفقیت شما و البته منتظر حضور شما.بعله!

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۲۳:۵۳:

    هه!
    گفتم بهت که میزان دقت نظرم رو!!
    و
    چشم:)

    [پاسخ]

  24. عباسی گفت:

    سلام به روزم با
    “فیلی که یاد هندوستان کرد”
    خوشحال میشم بیا و نظر بدی.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: