وکیلانه » » آیا هر منتقدی باید راهکار ارائه کند؟
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
آیا هر منتقدی باید راهکار ارائه کند؟
۲ام, تیر ۱۳۹۱| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۵۰]

وضعیت نقد در کشور ما اسفبار است. هم به لحاظ نقادان و هم به لحاظ نقدشوندگان. اینان فقط می خواهند حرف بزنند و آنان فقط می خواهند دفاع کنند. انگار این یک جنگ است که هرکس کوتاه بیاید و چیزی را بپذیرد “ناک اوت” شده و از صفحه ی روزگار حذف می شود.

تعارفات و ظواهر را که رها کنیم در واقع نه نقدشوندگان اعتقاد دارند که نقد باعث پیشرفت خواهد شد و نه نقادان می خواهند بپذیرند که نقد اصول و روشی دارد. هر کس این وسط می خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند و همدیگر را دو گروه متخاصم فرض می کنند نه دو همکار!

به نظرِ من نقد هرجور هم که باشد _ البته اگر آغشته به دروغ نشود _  باز مفید است و باید تقویت شود. نباید زیاد به منتقدان گیر داد چون اگر نقد نباشد قطعاً پیشرفتی هم نخواهد بود. یعنی می خواهم بگویم حرفِ زیادی روی نقادان ندارم.

شهروند خبرنگار

برعکس اما؛ نقدشوندگان در ایران یعنی کسانی که  مسولیتِ تولید، توزیع، اداره یا ایجاد خدمت یا وظیفه ای را بر عهده دارند به شدت باید به اصلاح واکنش خود نسبت به نقد بپردازند. چرا که معمولا واکنش به نقد در ایران به چند صورت است:

کلاً بی خیالش: گروهی کار خود را انجام می دهند بی خیال نقد و نقادی. یعنی هیچ گوش شنوایی ندارند و خود را مصون از نقد می دانند. سر خود را انداخته اند پایین، عین آن حیوانِ مقدس در هند جلو می روند.

بزن زیرش: گروهی نقد را می شنوند و به آن واکنش نشان می دهند. ولی به این صورت که کلاً منکر هرگونه مشکل می شوند!

بزن تو دهنش: گروهی نقد را می شنوند، منکرِ مشکلات هم نمی شوند اما در واکنش بجای پذیرشِ مشکل یا پاسخ منطقی به آن، به هم فیها خالدون شخصیتِ منتقد رفته و شخصیت او را تخریب می کنند. که تو کی باشی که منو نقد کنی؟

و اما جدیدترین روش با روکشِ منطق!: گروهی نقد را می شنوند، زیرش نمی زنند، توی دهن ش هم نمی زنند بلکه فقط یک جمله به کار می برند “ما  اشکالات را قبول داریم اما اگر راست می گویید بجای نق زدن راهکار پیشنهاد بدهید!”.

به نظرم این خطرناک ترین روشِ مواجه با نقد است. این یعنی از اساس عدم اعتقاد به نقد. یعنی خفه کردن منتقد با بهانه ای زیبا. این یعنی نفهمیدنِ کارِ منتقد. این یعنی بدتر از “تو که یه عکس با شورت ورزشی نداری چرا درباره ی فوتبال حرف می زنی؟”. راهکار و طرح جایگزین پیشنهاد بدهید یعنی کَل کَل کردن و منتقد را حریف فرض کردن و توپ را در زمین حریف انداختن.

ببینید؛ در فضای مجازی مثلآً منِ وبلاگ نویس دارم در جامعه زندگی می کنم. سرِ کار می روم. درس می خوانم. رفت و آمد دارم. مناسبت های تقویمی را می بینم. اخبار را می شنوم و…؛ به طور کلی با چشم می بینم و با گوش می شنوم. در مواجه با این شنیده ها و دیده ها گاهی چیزی به ذهنم می رسد که در موافقت یا مخالفت با آن، مطلبی بیان می کنم. ادعا هم ندارم که حرفم قطعاً درست است. بلکه صرفاً چیزی را گفته ام که یا درست است و به درد می خورد یا خیر.

اگر درست است که برای جامعه مفید بوده ام اگر هم غلط است مسئول محترم می تواند به فراخورِ اهمیتِ منتقد پاسخی بدهد و آنرا توجیه کند یا از کنار آن بی تفاوت رد شود. پس در واقع حتی اگر نقد وارد هم نبوده باشد لااقل فضایی را به وجود آورده تا نقدشونده ضمن پاسخ به منتقد، درستی کار خودش را بیشتر به رخ بکشاند.

این وسط من نمی فهمم چه معنی دارد در پاسخ به منتقد کسی بگوید بیا راهکار و طرح جایگزین ارائه کن!؟ مگر منتقد الزاماً متخصص در آن موضوعِ خاص است؟ مگر منتقد حتماً شغلش مرتبط با آن موضوع است؟ مگر در سازمان مربوطه همینجوری کشکی طرح صادر می شود که حالا از کسانی که صرفاً در خیابان راه رفته اند و با چشم زشتی های یک طرح را دیده اند درخواست می شود طرح جایگزین ارائه کنند؟ مگر منتقد آمار و اطلاعات دقیق و اشراف به امکانات نیرو دارد تا بتواند راهکار ارائه کند؟

وبلاگ نویس، روزنامه نگار و شهروند خبرنگار، مفت و مجانی چشم و گوش جامعه هستند. از زوایایی مختلف به یک موضوع نگاه می کنند. کارشان فقط  نگاه کردن و توصیف زاویه ای است که به ذهنشان می رسد. حالا اگر پیشنهادی هم بود بیان می کنند اما اصل کار همین نگاه کردن است و بیان مشکلات، تا مسولان با جمع بندی این زوایا بتواند یک نگاه جامع داشته باشند یا در صورتِ امکان با تشریحِ بیشتر، منتقدان را توجیه کند تا بپذیرند فلان طرح لازم و ضروری است. از آن سو اما  کارِ منتقد در مرحله ی اول فقط همین نگاه کردن است. فقط نگاه کردن و توصیف صادقانه ی زاویه ی نگاه. کارِ منتقد طرح جایگزین پیشنهاد دادن نیست! چون تا آنجایی که من می فهمم طرح جایگزین پیشنهاد دادن نیاز به هزار و یک لوازم دارد.

یک نکته ی حقوقی: فکر می کنم  وقتی کسی می گوید طرح جایگزین پیشنهاد بدهید در واقع به طور ضمنی پذیرفته که طرحِ در حال اجرا مشکل دارد. درست؟ پس بنابراین پیشنهاد می کنم قبل از هرچیز طرحِ مشکل داری که پذیرفته شده مشکل دارد، متوقف شود!

مطالب مرتبط :
توصیه های گشت ارشادی امام خمینی (ره)



۵۰ دیدگاه برای “آیا هر منتقدی باید راهکار ارائه کند؟”

  1. رضا.د گفت:

    فکر میکنم باید تفاوت قائل شد. به نظرم مردم عادی و غیرمتخصص وقتی انتقاد میکنن نباید ازشون انتظار داشت طرح هم بدن اما متخصصین وقتی انتقاد میکنن باید طرح هم جایگزین کنن. مثلاً یه روحانی باید طرح بده نه فقط انتقاد کنه.
    کل متن هم یه طرف اون نکته حقوقی یه طرف :-) :wink:

    [پاسخ]

  2. سلام علیکم
    بسی خوشحالم از دیدن متن تازه و حضور شما

    حقیقتا نبود شما حس میشد و این نشان می دهد که شما در کار خود به سبک مشخصی رسیده اید و حرف های جدی برای خود دارید:) قدمتون محکم و قلمتون مستحکم

    اما در مورد متن:
    کاملا با شما موافقم که اوضاع نقد و نقد پذیری بسیار بسیار بد هست. و همین یه جایی به ما ضربه خواهد زد و معتقدم که جامعه ای پویاست که جایی برای نقد در آن وجود داشته باشد.
    ولی با اجازه شما نکته ای به پاراگراف آخر اضافه کنم:
    همان دقت که من ِ وبلاگ نویس یا شهروند حق دارم منتقد باشم و در ازاء آن راهکاری ارائه ندهم، آن متخصصی که در هر حوزه ای فعال است باید در کنار نقد راهکاری هم ارائه دهد. نمی شود مثلا بیایی و بنشینی و تحلیل اقتصادی بدهی، همه را بکوبی و همه چیز را نابود کنی و در آخر هم نگویی که برای حل شدن موضوع چه باید کرد.
    گاهی کلید گشایش در فکر تازه و نگاه نو است. و بر خلاف انتقادی که شما وارد می کنید و شاید در این سطح هم درست باشد به نظر من مشکل اساسی ما در حوزه هایی مثل فرهنگ و اقتصاد این هست که متخصصین و متولیان امر صرفا منتقدانی هستند که ذهنشان از راهکارهای نو و راه های تازه برای حل مشکل خالی است
    و انتقاد تنها می شود دور باطلی که در آن حبس می شویم…

    [پاسخ]

  3. ول کن ببینم چی میگه؟ گفت:

    یکی از حرف های مزخرفی که در جمهوری اسلامی باب شد همینه که کسانی که نقد میکنن باید راهکار بدن. مثل این هست که من اگر از کیفیت سرویس موبایل ناراحتم راه حلی برای بهبود کیفیت هم بدم. اون الاغی که تو مجلس نشسته و یک قانون رو تصویب میکنه و یا اون اولاغی که در قوه مجریه نشسته و مثلا قانون هدفمندی یارانه ها رو اجرا میکنه با درآمد ده میلیون در ماه و راننده و ماشین و خونه در شمال شهر تهران فقط یک راه داره که بفهمه چه گهی به ممکلت زده و اون هم مطبوعات آزاد هست نه این که روزنامه نگارها رو به اسم همدستی با آمریکا و صهیونیسم بندازن زندان که مبادا حکومت فلان به خطر نیفته.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۳:۱۰:

    فکر نکنم اگر حرفت رو مودبانه بزنی مشکلی پیش بیاد عزیزم.

    [پاسخ]

    عابر پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۸:۵۷:

    یه چیزی ازش بخواه که بتونه انجامش بده

    [پاسخ]

    ول کن ببینم چی میگه؟ پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۱ ۰۷:۲۹:

    یا کل کامنت رو نذار یا سانسور نکن داداش، اگر من به کسی فحش میدم کاملا رو حساب کتابه.
    من الله التوفیق

    [پاسخ]

    ول کن ببینم چی میگه؟ پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۱ ۰۷:۳۲:

    اگر هم سانسور میکنی به جاش سه نقطه بذار که برادران و خواهران دینی با کلمات و ترکیب های مناسب پرش کنن.
    مزید عزت مستدام

    [پاسخ]

    همراز شقایق پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۱ ۰۸:۵۳:

    و البته اگر با دیکته درست هم بنویسند مشکلی پیش نمی آید

    [پاسخ]

    ژان ژاک روسو پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۱۶:۲۸:

    اقای صفا پیش از این خیلی ها مودبانه حرفاشونو به بالایی ها زدن متاسفانه به وابستگی به صهیونیسم و امریکا و غرب متهم شدند من خواهش می کنم همونطور که از دوستمون میخواهید مودبانه کامنت بدند از همکپالکی هایت (بسیجیان و ولایتمدارن ) بخواهید که از پذیرش نقد نترسند.

    [پاسخ]

  4. بابک گفت:

    یکی به من بگه این فرمان هشت ماده در زمان خود خمینی اجرا شد که حالا شده توصیه گشت ارشادی؟
    یکی از مشکلات مکتبیا اینه که دید تاریخی یا اصولا هیچ دیدی ندارن. همونجور که کل جهان رو با یه کتاب توضیح میدن فکر می کنن جامعه هم با حرف اداره میشه. همچین فرمان هشت ماده ای رو زیر پستش گذاشته مثل اینکه مجریای گشت ارشاد مرید جرج واشینگتنن.
    خدا رو شکر اون دوره سیاه به کمک ماهواره و اینترنت و جریان آزاد اطلاعات تموم شده وگرنه با همین توصیه های گشت ارشادی امام راحل ملت و بی محاکمه و دلیل گروه گروه اعدام می کردن. مث سال ۶۷٫

    [پاسخ]

    رضا.د پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۳:۴۸:

    آره اگر آقایانی مثل میرحسین موسوی این رو اجرا می کردن اجرا می شد! این فرمان واسه اینا صادر شد که الان شدن مدعی! به تاریخش دقت کن.
    اون موقع خراب کاری کردن بعد الان میان اون خراب کاری های خودشون رو به دیگران نسبت میدن و بهش انتقاد میکنن.
    آدمای جالبی هستن. نه؟ :P

    [پاسخ]

    بابک پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۴:۲۰:

    همه افراد جامعه نسبت به اتفاقاتی که تو اون جامعه میفته مسئولن. در حیطه خودشون و نسبت به قدرت خودشون.
    بیشترین مسئولیت کشتارهای دهه اول انقلاب بعهده خمینیه. چون در جریان تمامی امور بوده ، دستور بسیاری رو خودش صادر کرده و در کل با فاصله زیادی قدرتمندترین فرد اون دوره بوده.
    موسوی هم مقصر بوده. و البته خامنه ای هم که قدرتمند تر از اون بوده همینطور. رجایی و بهشتی و رفسنجانی و … هم همینطور. مردم هم مقصر بودن.
    و اصولا یکی از دلایلی که مردم به موسوی رای دادن برای این بود که فضا برای نقد انقلاب ۵۷ و محاکمه عاملان و آمران این کشتارها و کشتارهایی نظیر قتلهای زنجیره ای باز بشه. و در کل ما از شرایط انقلاب جدا بشیم تا بتونیم یک جامعه سالم رو دوباره بسازیم.

    [پاسخ]

    رضا.د پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۳۷:

    اول: از مردم حرف زدی و مسولیتشون در جامعه. همین مردم و همین جامعه تشخیص دادن که چه نظامی سر کار باشه و رای دادن بهش. به قانون اساسی ش و به خیلی چیزهای دیگه ش. با علم به اینکه رای شون به کی و چی هست.
    دوم: مسولیت کشته های بدر و احد و خیبر و حنین به عهده رسول الله بود و مسولیت به قول تو کشتارهای دهه اول انقلاب به عهده امام خمینی. اگر سنت به اون زمان بخوره حتماً اسم کارد موکت بری برات با ۶۷ گره خورده! می فهمی چی میگم که؟ خونه های تیمی… جنایت های وحشتناک و..
    سوم: مردم به موسوی رای دادن؟؟

    [پاسخ]

    بابک پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۶:۲۱:

    اول: اینکه مردم کسی رو به مسئولیتی منصوب کنن هیچ دلیلی نمیشه برای اینکه اون شخص اعمالی خلاف حقوق بشر انجام بده. ضمنا اکثریت حقی برای تصویب قوانین ضد بشری نداره. یعنی مثلا این حق رو نداره که قوانینی وضع کنه که برای مثال بهایی ها باید کشته بشن. حقوق بشر مقدم بر دموکراسی هست.
    دوم: ۱-من از کشته های جنگ با عراق حرف نزدم که تو اونو با جنگ احد و غیره مقایسه می کنی. که البته در این مورد هم انقلابیون و در راس اونها خمینی قابل سرزنش کردنن. ۲- اگه محمد شکنجه می کرده یا بدون محاکمه و دلیل آدم می کشته اون هم قابل نقده. من هم به کارهای افرادی که در دهه شصت کشته شدم کاری ندارم. اعدام فله ای و بدون محاکمه نادرست و جنایت علیه بشریته.
    سوم: آره مردم به موسوی رای دادن.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۱ ۱۳:۰۴:

    افرادی مانند اقای بابک فقط مغزشان را به قضاوت می خوانند.کاری به مصلحت ها ندارند.کاری به موضع والدین ندارند. من کامنت هایی می بینم از حامیان مسولین فعلی که تمام بدبختی های موجود فعلی را از دوران اقای خاتمی می دانند !!!!و این چه معنی می دهد؟ایا به جز این است که با ما گروهی مواجه شده ایم که برای پاسخ حتی به صدر اسلام می روند؟ گروهی که مسولیت را موضوعی مهم نمی شمارند من اگر درست بگویم اقای موسوی در یک بیانیه خود گفتند حداقل مسولیت نتایج را متوجه دولتی که بر سرکار گذاشتید بدانید.این مورد نشان می دهد که وضع انچنان خراب است که علنا نقد به دولتی که نان را از سفره مردم ربود بسته شده است.شما می شنوید که در بالاترین سطح اداره مملکت می گویند انچنان خبری نیست و اوضاع اقتصادی مشکلی ندارد ؟تاسف اور است که فرزندان این افراد هم به صورت سازماندهی شده و گروهی در اینترنت به نوشتن وبلاگ مشغولند و اساسی ترین و عقلانی ترین مسایل را رد و به دولتی کمک می کنند که فضای جامعه را به نفع در امد و منافع خانواده انان مهندسی می کندو صد البته برای همین باید جلوی نقد را سد کند .جوانی که تفریحش سوار کاری و اسکی و تنیس هست
    http://biolojist.blogfa.com/Profile/

    [پاسخ]

    بابک پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۱ ۱۹:۵۴:

    جناب والد! این مصلحت بود که در ابتدای انقلاب افرادی بدون محاکمه اعدام شوند و در ۶۷ و در کل دوره رژیم اسلامی. مصلحت بود که جنگ ادامه یابد. مصلحت بود که آمران و عاملان قتلهای زنجیره ای و کوی دانشگاه پیدا نشوند یا واجبی خور شوند. مصلحت بود کودتای ۸۸ یا دخالت سپاه و بسیج در انتخابات و اقتصاد و امنیت.
    به نظر من هیچ مصلحتی بالاتر ار حقوق بشر و آزادی نیست.
    کسی هم کثافتکاری های احمدی نژاد رو فراموش نکرده .
    منتها کثافت بزرگتر و اصلی اینجاست:
    http://p5x.co/8071

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۲۴:

    متاسفانه متوجه معانی نشدید ولی بر عکس ان را بگویم شاید متوجه شوید :
    این کاربر کاری به عقلانیت ندارد.بنابر مصلحت تفکر می کنند.افکارش هم از والدینش بشتر امده تا خود ش.
    .متوجه جملات و معانی ان نشدید.نباید نقد باعث شود که اشتباه بگیرید افراد را . لطفا تمرین بیشتری کنید در بحث کردن .

    [پاسخ]

  5. افق گفت:

    سلام
    خداقوت
    خوشحالم که خوب و سلامت هستید. ان شاءالله که مشکلی هم اگر هست به خوبی بگذره و تموم بشه. ان شاءالله همیشه خوبی باشه.

    در مورد نقد هم حقیقتا نمی دونم چی بگم. نقد خوبه. به قول دوستان نقد از دید مردم بدون راهکار هم مانعی نداره ولی از دید متخصصین و کارشناسان باید با ارئه راهکار باشه.
    اما یه مساله دیگه هم هست. وقتی نقد زیادی آزاد میشه، جریانش از داغی میگذره و میسوزونه. این جوی که الان توی ایران هست اصلا خوب نیست. اینکه هرکسی به خودش اجازه بده به اسم نقد بشینه یه گوشه و هرچی دلش میخواد بگه، این درست نیست. الان فقط یه چشمه شبکه های خودمون رو ببینید. در گوشی، صرفا جهت اطلاع و برنامه هایی از این دست. احساس کردن مسخره کردن و ایراد گرفتن الکی یعنی جریان باز جامعه. یعنی نقد! این به نظر من درست نیست. اینطوری میشه که نقد از جایگاه و ارزش خودش دور میشه و نه کسی که انتقاد واقعی داره دیگه ارزشی خواهد داشت نه اونی که مورد نقد واقع میشه، به نقد واقعی ارزشی میده. هر چیزی که از حد خودش بگذره به ضد خودش تبدیل میشه. هرچیزی جایی داره، راهی داره، اصولی داره.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۳۲:

    بله این هم یه آسیب نقده که همش به تمسخرِ بیش از حد خلاصه بشه

    [پاسخ]

  6. محسن گفت:

    سلام
    مطلب کوتاهی نوشتم
    با عنوان: خواندن این مطلب به برخی ها توصیه نمی شود
    http://www.sadaad.ir
    خوشحال میشم

    [پاسخ]

  7. بیچک گفت:

    سلام
    با نکته حقوقی موافقم.
    اما به نظرم پاراگراف دوم رو یه مقدار تند رفتید . به نظر من اگر بخوایم از بالا نگاه کنیم وضعیت نقد و نقد پذیری توی جامعه و توی بیشتر زمینه ها خیلی بهتر شده.
    اونجایی هم که جدیدترین روش با روکش منطق! رو گفتید بازم خیلی باهاتون موافق نیستم.
    این حرف که راهکار تو چیه ممکنه به این معنی که شما گفتید نباشه.
    بالاخره کسی که اشکالی در روند کار میبینه حتما یه روش جایگزین براش داره
    هرچند که این راهکاری که ارائه میده توی حوزه تخصصی منتقد نباشه و غیر اصولی باشه به نظر من و به تجربه ثابت شده که بهتره که گفته بشه.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۱ ۰۹:۵۴:

    سلام
    ببینید مثلاً یه نفر عبور کرده دیده این نحوه برخورد با بدحجابی بده؛ رفته خونه دیده چند نفر از اقوام دارن گله می کنن؛ رفته دانشگاه باز دیده چند نفر آدمِ غیرمغرض دارن گله می کنن و جاهای دیگه، بعد میاد میگه آقایون بازخورد طرحتون اینه…
    به نظرم تا همین جا این فرد وظیفه اش رو انجام داده و نیازی نیست ازش بخواییم طرح ارائه بده. پس هرکس انتقاد میکنه الزاماً خودش هم مدعی نیست که طرح جایگزین داره.

    [پاسخ]

  8. دانشطلب گفت:

    حرف احمدی مقدم کاملا درست است برادر!

    دو نوع اظهارنظر داریم؛ اظهارنظر تخصصی، و اظهارنظر غیرتخصصی

    در اظهارنظر غیرتخصصی (شبیه همان ایرادگیریهای عامیانه، روزنامه ای، وبلاگی و …) لازم نیست حتما راهکار هم ارائه بدهند، یعنی حرف شما در مورد آنها درست است.

    اما کسانی که با ژست تخصصی و آسیب شناس از هر کاری ایراد می گیرند نباید تخصص شان را فقط با پز ایراد گرفتن ثابت کنند، اگر خیلی متخصص اند راهکار هم باید بدهند.

    آنهایی که قانون گذاشته اند و به نیروی انتظامی برخورد با مظاهر بدحجابی، ابتذال و … را تکلیف کرده اند باید پاسخگو باشند و وجه کارشناسی قانون شان را برای مردم تبیین کنند.

    والا هر کس به نیروی انتظامی برای نحوه اجرای قانون انتقاد می کند، آنهم با ژست تخصصی و آسیب شناسانه، برای اثبات بی مغز نبودن انتقادش بهتر است نحو دیگری از اجرای قانون را هم پیشنهاد کند.

    غرغر آسان است، نقد سخت، و ارائه راهکار بسیار سخت.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۱ ۱۳:۲۳:

    اشکال و ایراد مطلب شما این است که اکثر قوانین در کشور ما ریشه رعایت موارد مذهبی را دارند.و وقتی کارمندان را می بینیم که صبح ها در حال تلاوت ذکر های طولانی هستند یعنی جامعه ما به عبارتی همه کارشناس مذهبی هستند!!!انهایی که دیدگاه مذهبی ندارند اکنون پس از ۳۴ سال در اثر اصطکاک با مذهبی ها به صورت کارشناس در امده اند.
    و حال شما به کدام مورد جامعه اشاره می کنید که نقد در ان نیاز به تخصصی دارد که مردم ندارند؟
    برخورد پلیس با حجاب مردم وقتی ریشه مذهبی دارد خوب همه هم در ان صاحب نظرند.نیستند؟

    [پاسخ]

  9. منتظر گفت:

    من امروز امتحان نظریه های نقد ادبی داشتم.
    والا خوشم اومد.قدرت خداس دیگه.
    خب مشخصا نقد با مخالفت فرق داره.
    مخالفت تر کسی می تونه بکنه ولی نقد رو با اینکه هر کسی می تونه بکنه ولی وقتی ارزش داره که کسی باشه که دستی فکری دانشی در اون مورد داشته باشه و وقتی میگه این روش غلطه طبیعت ماجرا اینه که خودش بگه پس چی درسته.اصلا آدم میره به اون سمت. حالا خودش نگه بقیه ازش می پرسن.فکر کن کسی یه سبک حکومتی رو رد کنه ازش انتظار میره یه سبک دیگه رو پیشنهاد کنه.
    یعنی کلا با نظرت مخالفم با وجود احترام به نظرت

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۱ ۱۷:۱۷:

    من که گفتم. منظورم نقد از طرف متخصصین نبود. نقدِ مردم عادی رو عرض میکنم. کسانی که تو خیابون راه می رن و مشکلات یک طرح رو می بینن.

    [پاسخ]

    منتظر پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۳۶:

    اون ها مخالفت هستند به گمونم.
    گفتم به نظر من برای مخالفت دلیل لازم نیست.
    ولی برای نقد حتما.
    البته به گمونم شما دقیقا برعکس معتقد باشید.
    درست میگم؟

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۱ ۰۹:۳۵:

    من می‌گم چه مخالفت چه نقد الزاماً همراه با پیشنهاد نیست.

    [پاسخ]

  10. منتظر گفت:

    و اگه کسی روی انتقادش کار کرده باشه دلیلی برای ناراحتی از این سوال نیست.
    مگه اینکه بخواد از جواب دادن به هر دلیلی پرهیز کنه پیش خودش و دیگران.

    [پاسخ]

  11. سلام به همگی
    اعیاد شعبانیه مبارک
    مخصوصا امروز که یک عید ویژه محسوب می گردد
    نخطه

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۱ ۱۹:۴۲:

    ۳۴ سال پیش مردم رژیم را عوض کردند که ازادی به دست اورند.و اموال ملی انها تاراج نشود .فقر بر چیده شود.هزینه ها و بودجه های نظامی گزاف صرف ابادانی کشور شود.امروز چی به دست انها رسیده ولایتمدارانی که هر چند روز یکبار اعیاد مذهبی را به هم تبریک می گویند!!!

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۲۸:

    رهروجان برای شما هم مبارک باشه این اعیاد سعید. شاد باشی. همه روزهای زندگیت پر از خوبی و نشاط و هیجان و شادی و محبت و دوستی و سرحالی و سرزندگی و خوشبختی باشه. الهی که هر چی از خدا میخواهی یه جا یهو بهت بده. ممنون که اعیاد رو به همه مسلمونهای عاشق اهل بیت تبریک گفتی.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۱ ۱۰:۰۶:

    جناب محسن
    خوشتان بیاید یا نه از ابتدا که در اینجا کامنت گذاشتید به دیده دلسوزی به شما نگاه کرده ام، شما چه با هدف و برنامه در اینجا کامنت بگذارید، چه واقعا دل پری دارید و این حرفها از آن ناشی می شود دچار خطای فاحشی در تشخیص امورید..اساسا معنا و مفهوم خیلی چیزها را نمی فهمید و البته کم حافظه هم هستید…
    اگر خیال کرده اید که این تبریک ها از سر قدرت است اشتباه کرده اید. همه این تبریکات از سر محبت است. محبتی که در درجه اول در قلب هر مسملمان شیعه سلیم النفسی نسبت به ائمه اطهار هست و بعد محبت به دوستانی که مثل نور خدا زلالند و دوست دارم در این شادی شریکشان کنم
    جناب محسن
    دیده ام که نهایت دغدغه شما پول و رفاه و مادیات است. قویا و با کمال اطمینان عرض می کنم که “بغض و کینه” برای کسی ” نون و آب” نمی شود…همان قدر که آن همه انگشتر و ذکر و محسنات موهوم شما کسی را سیر نمی کند…
    =====
    خدمت پرنور افق عزیزم
    خواهش دارم مهربون
    دیگه کاریه که از دستم بر میاد
    بعله
    همه دعاه هم آینه …

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۳۶:

    اتفاقا تصور از جماعت شما بدین صورت است که بر منابع مالی متعلق به مردم دست انداخته اید.و این خیلی خنده دار است که از رو هم نمی روید.هر کدام رانتی را در جایی به دست اورده اید و تناول می فرمایید.و به خاطر همین هم با اصلاحات مخالفت می کنید.ولی تفاوت شما با دیگر نان به نرخ خورها این است که چنگ به ایمان مردم انداخته اید.و تظاهرات عجیبی را از خود بروز می دهید.ولی دیگر این حنا رنگی ندارد.نتیجه این روند فقر مردم است.

    [پاسخ]

    بابک پاسخ در تاريخ تیر ۷ام, ۱۳۹۱ ۱۲:۱۴:

    فرافکنی.
    مغلطه.
    تنها جواب ای که می شود از شما شنید.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ تیر ۸ام, ۱۳۹۱ ۱۳:۵۵:

    اوکی اوکی
    شمام که همه عالی، باحال، فهمیده، عاقل، بالغ
    اصن من یه چیزی میگم شوما یه چیزی نمیشنوی…ینی ببخشید میشنوی

    به همین جهت فقط میتونم بگم:
    گر تو بهتر میزنی بستان بزن بابک خان

    والا

    [پاسخ]

  12. عجب لینکی!!
    http://tahoora.blogfa.com/post-470.aspx
    ما هم میتوانیم از شنیده هایمان بگوییم ها
    چون شکرخدا دیدار حاصل نشده تا حالا
    :دی

    [پاسخ]

  13. افق گفت:

    آقای صفا یه صفحه جانبی هم تاسیس کنید اینایی که روی اعصابن و خوششون میاد از هضیون گفتن و برای کامنت هم در تایید هم چیز نوشتن برن اونجا انقدر هی برای هم آیه یاس بخونن ببینم جگرشون خنک میشه.

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۳۹:

    در تاریخ ایران سابقه نداشته جماعتی اینچنین روی اعصاب مردم مثل شما باشند.بروید از خود مردم بپرسید.زندگی همه را از بین بردید و لی از رو نمی روید.

    [پاسخ]

  14. بسم الله

    بی حجابی کجا و فساد اقتصادی کجا!!؟

    http://shahidekhoy.blogfa.com/post/66

    [پاسخ]

  15. بیچک گفت:

    اوهوم
    من از جهت مقابل عرض کردم
    هرچند که محل بحثتون این نبود اما منظورم این بودش که اگه غیر متخصص هم نقد به جا یا نا به جایی داره، صرف اینکه تخصص کافی رو نداره نباید زد تو دهنش.
    نقد رو باید شنید، از هرکسی.
    راستی
    چن وقتی هست که میخواستم تشکر کنم بابت لینک نوشتهای خوبتون اما فراموشم میشد.
    همینطور ممنون از نویسنده متنهای روزانه نوشت.
    حق مدد

    [پاسخ]

  16. افق گفت:

    سلام
    خداقوت
    خواستم عرض کنم که شب و روزهای ماه شعبان رو از دست ندید یهو. خیلی روز و شبهای خاص و ویژه ایه. بخصوص نیمه شعبان. اصلا خیال نکنید الان قصد من اظهار فضل و ایناستا. نه اصلا! اگر هم فکر کردید منظورم از لحاظ معنویه سخت در اشتباهید. خواستم بگم که منتظریم شدید!! :wink: والا

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۰۹:۳۵:

    فکر کنم واضح‌تر از این نمی‌شد گفت اینجانب برا نیمه‌ی شعبان مراسم‌م هست :)

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۱۴:۳۹:

    ا؟! جدی؟ چه مراسمی؟ (شکلک کاربر خیلی خیلی بی خبر از همه جا!) :wink:

    [پاسخ]

    بیچک پاسخ در تاريخ تیر ۶ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۳۵:

    ما هم که حتما دعوتیم !!!
    (خودتحویل گیری در حد …………….)

    [پاسخ]

  17. آشنا گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوارم
    ایام امتحانات بود و غیبت صغرای ما

    [پاسخ]

  18. mohammad گفت:

    سلام به ما سر بزنید لوگوی مارو در وبلاگتان قرار بدید بعد به ما بگید با چه اسمی لینکتون کنیم

    [پاسخ]

  19. میگم ها
    ما فعال رسانه ای که نیستیم
    ولی میشه بشیم نفر ۱۴۲ ام؟
    می شود آیا؟

    راستی سلام

    [پاسخ]

  20. بسم الله

    و تو مپندار که دنیا فقط برای توست!

    http://shahidekhoy.blogfa.com/post/67

    [پاسخ]

  21. سلام
    بابت این لینک بسیار ممنونم
    http://www.ahestan.ir/?p=10809

    اول از نگارنده محترم بعد از شما

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: