وکیلانه » » کشته شدن وجدان عمومی خطرناک‌تر از کشته شدن یک‌نفر!
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
کشته شدن وجدان عمومی خطرناک‌تر از کشته شدن یک‌نفر!
۲۲ام, آبان ۱۳۹۱| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۲۸]

 “یک وبلاگ‌نویسِ مخالف جمهوری اسلامی توسط پلیس فتا دستگیر شده و چند روز بعد فوت می‌کند/ کشته می‌شود.” این خبری است که در چند روز اخیر مطرح شده و تا اینجای کار نه تایید می‌شود و نه تکذیب. در چرایی عدم، یا تاخیرِ واکنش از سوی مسولان پیرامون چنین خبری دوستان مطالبی را نوشته‌اند و انتقاداتِ بجایی را مطرح کرده‌اند.

اما برای من مهم‌تر از چرایی عدم واکنش مسولان نسبت به این واقعه، بی‌تفاوتی یا کم‌تفاوتی مردم نسبت به این خبر است. وقتی می‌گویم مردم، منظور عموم جامعه است و منظور از واکنشِ توسط مردم، واکنش موثر است. واکنشی که به چشم بیاید و بتواند تاثیری در پیگیری واقعی این ماجرا و پیشگیری از بروز مجدد چنین حوادثی داشته باشد.

.

البته طبیعتاً از سوی قشری از مردم که حوادث سیاسی اجتماعی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند واکنش‌هایی صورت گرفته اما از آنجایی که موضوع بسیار مهم است، یک نفر به خاطرِ صرفاً نوشتن و آنهم در فضایی مبهم و وحشتناک کشته شده، انتظارِ واکنش بسیار بیشتری می‌رود.

به نظرم برای پاسخ به این سوال که چرا واکنش جدی و وسیع صورت نمی‌گیرد گزینه‌های زیر را می‌توان مورد دقت قرار داد:

۱) عدم پرداختِ رسانه‌های عمومی به این موضوع و بی‌خبری مردم؟
۲) ابهام در کلیت حادثه و عدم قطعی بودن آن؟

۳) عادی شدن این اخبار و حوادثی از این دست و یا عدم اعتماد عمومی به صحتِ اصل خبر؟
۴) نبودن یا مسدود بودن راه‌کارهایی مشخص و واضح برای فعالیت اجتماعی در مواجه با این‌گونه موارد؟

۵) پرهزینه بودن واکنش به این موضوع در محیط‌های اجتماعی، دانشگاهی، رسانه‌ای و غیره؟
۶) تلقی شدن هرگونه واکنش به این‌گونه حوادث به عنوانِ مخالفت با اصلِ جمهوری اسلامی؟

۷) وجود دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌تر برای مردم؟

شما چه فکر می‌کنید؟ کدام دلیل بالا علت عدم برانگیخته شدنِ “وجدان‌دردِ جدی” در جامعه پیرامون چنین خبرهایی است؟‌ آیا دلایل دیگری به ذهن شما می‌رسد؟ از آنجایی که واکنشِ وسیع اجتماعی نسبت به اخبار ناگوار به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل پیشگیری از بروز مجدد آن‌ها می‌تواند باشد، در خصوص رفع هر کدام از دلایل چه کاری می‌توان انجام داد؟

 × خیلی دوست دارم بدونم چه ویژگی خاصی در وبلاگِ “ستار بهشتی” وجود داشته که پلیس فتا با اون این‌جوری رفتار کرده؟‌



۲۸ دیدگاه برای “کشته شدن وجدان عمومی خطرناک‌تر از کشته شدن یک‌نفر!”

  1. رهرو گفت:

    سلام و شب بخیر
    البته متوجه منظور اصلی شما هستم و به خاطر این لحن صریح هم عذر میخوام
    اما جامعه ای که در مقابل جنایت وحشتناکی مثل سعادت آباد در سکوت تماشا می کنه و فقط فیلم میگیره، این ماجرا که دیگه هیچ معنایی براش نداره…

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۱۵:۵۸:

    به نظر من سبزها مقصر هستند.

    وقتی انرژی مردم رو برای خواسته های غیر منطقی و نامشروع (مثل ابطال انتخابات) تلف میکنند، دیگر انرژی ای برای مردم باقی نمی ماند که خواسته های منطقی و معقول را مطرح کنند.

    بسیاری از مردم با مسائل سیاسی آشنا نیستند و نمی توانند مطالبات قانونی را از مطالبات غیر قانونی تمیز دهند.

    [پاسخ]

    رهروشهدا پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۲۱:۱۰:

    فارغ از همه نگاه های سیاسی و …. اینها به نظرم مشکل اساسی جامعه ما اینه که دچار نوعی تسامح و راحت طلبی شده ایم….

    [پاسخ]

  2. هوالحق؛ سلام بر شما؛

    این‌حرف‌ها از روی شکم سیر‌ست. مملکت قانون داره به زودی هم اعلام عمومی می‌شه. تا چهاردوست مثل شما داریم دشمن نمی‌خواهیم.

    یاحق؛

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲۲:۴۲:

    سلام
    اگه بخواییم اینجور نیگا کنیم که دیگه هر اتفاقی در مملکت بیوفته قانون هست و به زودی هم پیگیری می‌کنه! مام بریم پی کارمون. ها؟ :/

    [پاسخ]

    رهروشهدا پاسخ در تاريخ آبان ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲۲:۵۱:

    من هم سلام
    من البته سر رشته ای از علوم قضایی ندارم و تعریف خاص قانون
    اما به نظرم قانونی فرای همه قوانین انسانی هست که بهش میگن اخلاق
    این نوشته هم یعنی کمرنگ شدن اخلاق و وجدان

    [پاسخ]

    پارسا پاسخ در تاريخ آذر ۱۲ام, ۱۳۹۱ ۰۰:۱۰:

    سلام آقای صفا
    با آقا محسن موافقم
    کنجکاوم بدونم منظورتون از واکنشی موثر توسط عموم مردم که به چشم بیاد دقیقاً چیه؟ حداقل به من خواننده این طور القا شد که منظور، اعتراضی، تجمعی، چیزی بود
    جالبه که آقا این همه تأکید بر حفظ آرامش در کشور دارند تا جایی که در این باره حکم حکومتی میدن اونوقت شما بدون توجه به خواسته ی حضرت آقا، مردم رو دعوت به اعتراض و واکنش می کنید و ناراحتید که چرا مردم نریختن تو خیابون راجع به نبودن آزادی بیان در کشور شعار بدن
    انقدر که شما از این موضوع ناراحتید bbc ابراز ناراحتی نکرد

    [پاسخ]

  3. یک سوال میشه بپرسم؟
    این عکس دقیقا چه ربطی به متن داره؟

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۰۶:۰۴:

    شلوغی جامعه مثلاً

    [پاسخ]

  4. افق گفت:

    سلام
    به نظر من یکی اینکه مردم انقدر فکر و مشغله و درگیری دارن که دیگه به این مسائل توجهی ندارن، یکی اینکه مردم چندان خبر ندارند از این ماجرا. یکی هم اینکه بر فرض که مشکلی نداشتن و خبر هم داشتن انقدر زندگیهامون فردگرا شده که دیگران از اهمیت چندانی برامون برخوردار نیستن..و مواردی از این دست به نظر من…………..

    [پاسخ]

    بیچک پاسخ در تاريخ آبان ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۱۸:۴۳:

    منم با افق موافقم
    کلا موارد ۱ و ۲ و۳ و ۷
    اما فکر میکنم مورد ۳ از همه پر رنگتر باشه متاسفانه

    [پاسخ]

  5. ژان ژاک روسو گفت:

    با درود و خوشامدگویی به برگشت دوباره شما
    دوست من دیرگاهی است که اقلیتی ماجراجو و خودسر خواب از چشم مردم ربوده است شعارها، چماق ها و باتوم ها وجدان عمومی را جریحه دار کرده اند و ترس را بر اندام جامعه برقرار نموده اند. در این مملکت ، وجدانی هم اگر بیدار است به میمنت حفره های فضای مجازی و ماهواره های دشمن است که حکومت را مجبور به پاسخ دادن ولو ظاهری می نماید. کمترین خواست مردم برای راست ازمایی صداقت مشئولان می تواند این باشد:
    پزشکی قانونی عکس ها و فیلم هایی را که از جسد مقتول در اختیار دارد بدون فتوشاپ در دسترس مردم و رسانه ها قرار دهد.

    [پاسخ]

  6. کتایون گفت:

    خیلی سوال دردآوری کردی.
    خود ستار بهشتی به خاطر نوشتن در وبلاگ کشته شده اونوقت شما دارید می پرسید چرا کسی در این مورد نمی نویسه. این جمله ای که نوشتم رو دوبار بخونی تا بفهمی. اون بنده خدا رو به خاطر نوشتن کشتن اونوقت تو میگی چرا مردم نمی نویسن؟ این جمله رو دوباره بخون

    [پاسخ]

  7. سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/link/19202
    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
    یا علی

    [پاسخ]

  8. ناشناس گفت:

    به سختی وبلاگ منسوب به ستار بهشتی را پیدا کردم.

    نثر وبلاگش طوری بود که حتی با وجود اینکه الآن او یک چهره جهانی شده، باز هم حوصله ام نیامد که وبلاگش را بخوانم.
    ———————————-
    به نظر شما یک وبلاگنویس گمنامی که شاید -۱- نفر هم حوصله خواندن مطالبش را نداشته باشد برای ما خطرناکتر است یا کسانی که با حماقت خود سبب شهرت جهانی او شده اند؟؟؟
    ———————————-
    کدامیک ظلم بزرگتری در حق جمهوری اسلامی مرتکب شده اند؟؟؟

    [پاسخ]

  9. ناشناس گفت:

    فکر میکنم یکی از قوانین مظلوم در کشور ما، ماده ۵۷۸ق.م.ا باشد :

    «هر یک از مستخدمین و مأمورین قضایی یا غیرقضایی‌ دولتی برای این که متهمی را مجبور به اقرار کند او را اذیت و آزار بدنی نماید علاوه بر قصاص یا پرداخت دیه حسب مورد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌گردد و چنان چه کسی در این خصوص دستور داده باشد فقط دستوردهنده به مجازات حبس‌ مذکور محکوم خواهد شد و اگر متهم به واسطه‌ی اذیت و آزار فوت کند، مباشر مجازات قاتل و آمر مجازات آمر قتل را خواهد داشت‌.»

    [پاسخ]

  10. بعضی وقت ها با یکمی شفاف سازی میشه از خیلی از مشکلات بزرگی که بعدا میخواد به وجود بیاد جلوگیری کرد ولی متاسفانه…

    [پاسخ]

  11. فطرس ملک گفت:

    سلام به همه
    منم با افق و پیچک موافقم
    امثال مائی که هر روز پای نت هستیم و اخبار و اتفاقات رو از سایتهای مختلف دنبال می کنیم شاید خبر داشته باشیم
    خیلی ها اطلاع ندارن
    البته شبکه های ماهواره ای هم این جور اخبار رو حسابی تو بوق و کرنا می کنن و اکثر جامعه هم که ماهواره دارن ولی بازم به نظرم خیلی از مردم اطلاع چندانی ندارن
    بعدشم انقد مشغله دارن و انقد درگیر زندگی روزمره و وضعیت اقتصادی (که دیگه خودتون میدونین) شدن که دیگه دنبال این بحثا نمیرن

    [پاسخ]

  12. سلام
    خوشحالم که مطلب وبلاگ من رو لینک کردید “هزینه توهین به احمدی نژاد: ۵۰ هزار تومن”
    من وبلاگ ستار بهشتی رو خوندم،‌ افتضاح بود، هیچی نداشت به غیر از فحش و بد و بیراه نسبت به تمام ارکان حکومت
    به هر بهانه ای یک مطلب نوشته بود و در اون از صدر تا ذیل حکومت رو به فحش کشیده بود
    خیلی مزخرف بود
    و البته به نظر من خیلی هم عجیب بود که یک کارگر! در ۱۰ ماه بیش از ۲۰۰ مطلب بنویسه!
    والا ما که کارمون پای اینترنته و دم به دقیقه تو وبلاگیم اینقدر مطلب نمی نویسیم

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۲۴ام, ۱۳۹۱ ۱۸:۱۷:

    سلام، منم به خاطر محتوای وبلاگ‌ش بود که کنجکاو شدم بدونم چرا فتا چنین اقدامی کرده.

    [پاسخ]

  13. reza گفت:

    کلیپی زیبا ترانه جدید سامی یوسف درباره توهین با ساحت مقدس پیامبر (ص) ، با زیر نویس فارسی
    http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7284

    [پاسخ]

  14. محمد گفت:

    سلام
    مدت ها است خواننده نوشته های شما هستم واز تعطیلی
    موقت سایت خوشحال نشدم ، امادرخصوص مرگ ستار بهشتی
    به نظر می رسه شما کمی عجله کرده اید ، وبعضی مسئولین هم
    با توجه به اوضاع جهانی وجو بد رسانه ای قضیه را خوب مدیریت
    نکردند.
    خوب است درتحلیل هایتان همه چیز رادر نظر بگیرید ،
    شما مطمئنید که در زمین دشمن بازی نکرده اید.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آبان ۳۰ام, ۱۳۹۱ ۱۷:۰۴:

    تشکر برادر، انشالله که خدا کمک کنه در تحلیل‌ها همه چیز رو در نظر بگیرم. هرچند روی حرفم در مورد اون موضوع هنوز هستم

    [پاسخ]

  15. محمد گفت:

    تخم جن کی تا حالا تو دلسور مردم شدی و داعیه وجدان داشتن می کنی .نکبت کار تو توی گرفتن و باتوم زدن مردم و کار اون شکنجه گر و کار همه اوباشان در یک راستاست .راستای کار همه تون در جهت ولایت، جنایت و حماقت است.

    [پاسخ]

    رهروشهدا پاسخ در تاريخ آذر ۶ام, ۱۳۹۱ ۲۱:۳۸:

    حیف اون اسم مظهر رحمتی که بر خودت گذاشتی

    واقعا حیف…

    متاسفم برای کسایی که به رسم اسمشون عمل نمی کنن

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آذر ۷ام, ۱۳۹۱ ۰۱:۲۸:

    یکی از آرزوهای من اینه که این جماعت اگر هرچی هستن اقلا یه کم ادب یاد بگیرن. زشته. هرچی نباشه ایرانی هستن. خیلی بد حرف میزنن. یعنی غیر از فحاشی چیزی ندیدم ازشون. اح اح

    [پاسخ]

  16. واله گفت:

    سلام دوست عزیز متاسفانه بعضی از افراد در نیروی انتظامی کارهایی می کنند که ادم از گفتنش شرم می کنه مثلا یکی از دوستان تشکیلاتی بنده به علت اشتباه نیروی انتظامی دوبار با اینکه در مقطع کارشناسی ارشد قبول شد ولی نتونست دانشگاه بره قسمت جالب قضیه ام اینجاست که نیروی انتظامی نه تنها اشتباهش رو قبول نمی کنه بلکه طلبکار هم شده و با برخورد زشت این دوست بنده رو رد کرده

    [پاسخ]

  17. […] مطالب مرتبط : • کشته شدن وجدان عمومی خطرناک‌تر از کشته شدن یک‌نفر! […]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: