وکیلانه » » چهارم خردادِ امسال با طعم ماشین‌های پلاک اروند
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
چهارم خردادِ امسال با طعم ماشین‌های پلاک اروند
۴ام, خرداد ۱۳۹۳| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۲۵]

اختلاف طبقاتی یکی از جدی‌ترین علل وقوع جرم است. انگیزه بسیاری از مجرمان ارتقای سطح زندگی‌شان به سطح زندگی افرادی است که در طبقه‌ی اقتصادی بالاتری هستند. به نظرم اختلاف طبقاتی در جامعه به دو صورت می‌شود وجود داشته باشد.

گاهی یک قشرِ خاصی هستند که درصدِ ناچیزی از جامعه را شامل می‌شوند ولی از امکانات فوق‌العاده رویایی نسبت به سایرین برخوردارند. تقریباً شبیه اتفاقی که در زمان حکومت پهلوی وجود داشت و اکثر جامعه می‌دانستند که آن افراد “خاصه خور” هستند و رسیدن به آنها جز از طریقِ کانال خودشان غیرممکن است. گاهی هم اینجور نیست که درصدِ ناچیزی از امکانات رویایی برخوردار باشند بلکه درصدِ بالاتری از جامعه از امکاناتی برخوردار می‌شوند که بیشتر نمود ظاهری و تشریفاتی دارد و درصدِ بالاتری از جامعه که از آن امکانات برخوردار نیستند احساس می‌کنند با تلاش (بخوانید به آب و آتش زدن) می‌توانند به آن امکانات ظاهری دسترسی پیدا کنند. و این نوع دوم به نظرم بسیار خطرناک‌تر از نوع اول است. حالت دوم جرم خیزتر است. و متاسفانه جامعه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم گرفتار چنین بلایی است.

.

چاله ای که بر اثر اختلاف طبقاتی در جامعه ایجاد می‌شود یا باید توسط دولت با اخذ مالیات از ثروتمندان و توزیع سطح نسبی از رفاه برای همه‌ی مردم پر شود یا توسط افرادی از طبقات پایین‌تر به وسیله جرم پر خواهد شد! یکی از دلایلی که در برخی کشورهایی که نظام حقوقی پیشرفته ای دارند و به بحث پیشگیری از جرم توجه کرده اند قوانین مالیاتی سختی وجود دارد همین است. چون دولت به خوبی درک کرده اگر جلوی ایجاد چاله‌ی اقتصادی بین مردم را نگیرد هزینه‌ای بسیار بالاتر از آن را باید برای دستگیری و مجازات و اصلاح مجرمان بپردازد!

خوب! کمی از بحثِ نظری دور شویم. بیاییم توی خیابان های شهرمان. مثلاً همین شهر دزفول. که امروز چهارم خرداد به مناسبت مقاومت‌ش در زمان جنگ روزی را به نام‌ش کرده اند. متاسفانه یک قانون کاملاً اشتباه و خطرناک (+) دو هفته ای می‌شود چهره‌ی خیابان های دزفول را تغییر داده. یکی از ویژگی‌های مناطق آزاد برداشته شدن گمرگ ماشین‌های وارداتی به آن است. و ظاهراً قانونِ جدید، محدوده‌ی استفاده از ماشین‌های مناطق آزاد را تا ۱۲۰ کیلومترِ هوایی وسعت داده است. این مقدار اجازه می‌دهد ماشین‌های پلاکِ منطقه‌ی آزاد اروند نزدیک آبادان، تا اهواز اجازه‌ی تردد داشته باشند و مشخص نیست دقیقاً به چه دلیلی قانون دو روزِ انتهایی هفته تردد در تمام سطحِ استان خوزستان را مجاز اعلام نموده است.

من این قانون را شنیده بودم، اما وقتی پنجشنبه همین هفته ای که گذشت مانور ماشین‌های آنچنانی پلاک اروند در شهر را دیدم احساسِ خطر کردم. ناخودآگاه احساس کردم مارتُن عجیبی که بین مردم شهر برای خرید ماشین‌های شاسی‌بلند و باغ‌های آنچنانی اطراف شهر به وجود آمده حالا احتمالاً به سمت خرید ماشین‌های پلاک اروند هم کشیده خواهد شد. و اینجاست که قانون خود با دستِ خودش نه تنها فکری برای پُر کردن چاله‌های اختلاف طبقاتی نمی‌کند بلکه آنها را عمیق‌تر هم می‌نماید.

همه جا وقتی اسم جنگ می‌آید، ذهن به سمت رزمندگان سوق داده می‌شود، اما وقتی اسم دزفول و جنگ کنار هم می‌آید، حکایت مردمان عادی را باید شنید که در خانه‌ی خود وسط میدان جنگ بودند. اسم‌ش پُشت جبهه بوده اما رسماً وسط جنگ را باید تصور کرد.

 خیلی دوست داشتم مثل سال گذشته بنویسم ““خرمشهر” را خدا آزاد کرد؛ “دزفول” را خدا نگه داشت” یا مثل دو سالِ پیش  “برای زادگاهم؛ پایتخت مقاومت ایران، دزفولِ قهرمان” بنویسم، یا مثل سه سالِ پیش از موشک‌بارانها بگویم اما به نظرم گرامی‌داشت گذشته برای ساختن آینده است، و وقتی داریم به دستِ‌ خودمان تیشه به ریشه صبوری و مقاومت می‌زنیم چگونه حال را بی‌خیال شده از گذشته بنویسم؟

ظاهراً در راستای اقتصادِ مقاومتی اول از همه مقاومت شهرهای پیروز در زمان جنگ نشانه گرفته شده است.



۲۵ دیدگاه برای “چهارم خردادِ امسال با طعم ماشین‌های پلاک اروند”

  1. هوالحق؛ سلام بر شما؛
    اول به جای نق زدن برو با ماشین خارجی حال کن بابا.
    دوم زمانی که روحانی رأی آورد با اون شادی سرمایه‌دارها و رقص و شنگولی مردم سرخوش معلوم بود یعنی زمان سالاری اغنیا بازآمد.
    سوم چه اشکالی داره مردم ماشین خوب سوار شن.
    چهارم چه اشکالی داره همه چیز نجومی گرون شه فقط ماشین ارزون؟! سری به اون مناطق بزنید قیمت اجناس خوراکی را بگیرید.
    یاحق؛

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ خرداد ۴ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۷:

    سلام
    هرچند به قول شما در شهرهایی که منطقه آزاد شدن وضع برای عام مردم تغییر خاصی نکرده اما اگر کلاً یک شهر منطقه آزاد بشه، باز به قول شما چه اشکالی داره مردم ماشین خوب سوار بشن؟
    اما وقتی فقط دو روز آخر هفته مجاز هست یعنی به زودی طبقه ای شکل می گیره که علاوه بر ماشین های معمولی خودشون ماشین لوکس برای آخر هفته خواهند داشت و این همون دامن زدن به اختلاف طبقاتی میشه.

    [پاسخ]

    ب پاسخ در تاريخ شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۳ ۱۵:۵۲:

    یه کم دقت کنید بعدحرف بزنید حرفتان کاملا بی منطق است یه ذره فکرتان رااصلاح کنیدآقا محسن درست میگن حق باایشونه اصلن چراایرانی بایدپرایدسوارشه تاکی بایدخواروذلیل باشه یه ذره دنیاروببینین وطرزفکرتون رو اصلاح کنین مگه شماطبقه امثال بابک خان روندیدین معلومه که خبرازایران ندارین فقط کارمندوکارگروبیکارفاتحه شون خونده س

    [پاسخ]

  2. ساحل گفت:

    منم با اختلاف طبقاتی که شما میگید موافقم. از نظر من دزفول یه شهر محرومه(شایدم اشتباه فکر میکنم! چون فقط یکبار رفتم دزفول)، پس اومدن این ماشینا خطرناکه. ایکاش تصمیمات این نماینده های مجلس براساس منطق و کار کارشناسی بود…

    [پاسخ]

    محسن پریژه پاسخ در تاريخ خرداد ۵ام, ۱۳۹۳ ۰۹:۵۵:

    هوالحق؛ سلام بر شما؛
    دوستان چرا افکار کومونی خودتون را به نام اسلام بخورد مردم می‌دید؟! این نوشته‌ی شما از دید یک‌کومونیست است نه مسلمان، بابا به کی بگیم حمایت از مستضعفین نباید موجب بی‌چاره کردن همان‌ها باشد.
    در اسلام تنها طمع مؤکد، طمع در کسب روزی حلال است. بابا مردم وضعشان خوب باشه، تا زمانی که حلال است و از راه مشروع چه اشکالی داره، کاری کنید محرومین هم از بند آزاد شوند و به دیگران برسند. سرمایه‌داری ه کسبش حلال باشد با تولید آن را کسب کرده و کارگرانی را به کار گمارده. برای اینکه حج بروی باید خرج یک‌سالت را در خانه داشته باشی و این یعنی که سرمایه‌دار باشی البته مقدارش برای هر کس و در هرجا متفاوت است. برای انفاق باید سرمایه‌دار باشی و … . البته بگذریم که خلاف نظر اسلام حج قسطی هم راه افتاده.
    کارشان کارشناسی بوده یا نه باید از خود نماینده و تصمیم‌گیران پرسید ولی در کل به نفع مردم است. چون این پیام را به خودروساز داخلی می‌دهد که صبرمان اندازه‌ای دارد و از حد که گذشت می‌توان این انحصار را شکست.
    یاحق؛

    [پاسخ]

    ساحل پاسخ در تاريخ خرداد ۷ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۶:

    سلام دوست گرامی
    من افکارم کمونیستیه آیا؟ من کاری به اسلامی بودن یا نبودن این حرکت ندارم. میگم وقتی یه استان محرومه، چرا به فکر برطرف کردن محرومیت مردمش نیستن!؟ چرا تو شهری که مردمش بخاطر نبودن راه مناسب رفت و آمد سقوط میکنن تو کانال آب و میمیرن، ماشین خارجی خدا تومنی باید دیده بشه؟ این دوستان نماینده بیان ببینن یک سری از مردم تو یه استان چرا از داشتن خیلی چیزا محروم شدن، اونا رو غنی کنن، بعدا برن به فکر ماشین خارجی و مجوزش باشن. اثرات اجتماعی این تصمیمات منو نگران میکنه.

    [پاسخ]

    محسن پریژه پاسخ در تاريخ خرداد ۷ام, ۱۳۹۳ ۲۰:۵۲:

    هوالحق؛ سلام بر شما؛
    پاسختان در همان‌جا را داده بودم.
    زمانی‌که می‌گویید یک منطقه محرومه، دقیقاً از چی محرومه؟! و از چه نظر؟! من بوشهری هستم. یک‌سفر با ماشین داییم زمینی به زنجان رفتم. کل سفرم شد سه روز کم‌تر[=دوروز و نیم] و حدود ۳۷ ساعت رانندگی مداوم داشتم. از راه زیر رفتم.
    بوشهر-چنارشاهیجان-نورآباد-سمیرم-یاسوج-شهرضا-اصفهان-دلیجان-ساوه-بویین زهرا-ابهر-زنجان
    می‌دانید از چندمنطقه محروم گذر کردم؟! بدترین جاده‌هارا مناطق توسعه یافته داشتن و به‌ترین جاده را بین بوشهر خودم تا شهرضا دیدم. بدترین راه‌ها راهای داخل شهری از دلیجان تا زنجان را داشتند و بدترینن جاده‌های عمرم را بین ساوه تا ابهر تجربه کردم.
    خنده‌دار ترین نکته سفرم این‌بود که گفتم از اتوبان قزوین تهران برگردم یعنی از زنجان تا نزدیکی تاکستان شاید کمی به‌تر باشد ولی عملاً بدتر از جاده قدیم بود. بگزرم که دوهزارتومن هم ضرر عوارض داشتم. اتوبان در حد جاده روستایی بوشهر بود.
    دوست عزیز تا با مسئله درگیر نشی نمی‌توانی بدانی که کدام به نفع مردم مستضعف است. اگر ماشین خارجی رواج پیدا کنه در کنارش کارگرانی به کار سرویس دهی به این‌ماشین‌ها نیاز است. کار یعنی کمک به فقرای جامعه.
    به جای این‌حرفها به دولت خورده بگیرید که چرا دوره‌های مجانی فنی و حرفه‌ای که به جوانان کار را یاد می‌داد دارد از بین می‌برد و سوق می‌دهد به آموزشگاه‌های خصوصی.
    دوره‌ای بود پارسال با ۱۰هزارتومان برگذار می‌شد ولی امسال همان دوره در آموزشگاه خصوصی با همان اساتید، بدون وسایل و فشرده ۴۴۰هزارتومان.
    یاحق؛

    [پاسخ]

  3. نفیسه گفت:

    شما دزفول زندگی می کنید؟

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ خرداد ۲۶ام, ۱۳۹۳ ۰۸:۵۷:

    بله

    [پاسخ]

  4. محمدحسن گفت:

    چه توجیهات عجیب و غریبی هم براش درآوردن!
    عنایت بفرمایید:
    «دولت با این اقدام خود عیدی خوبی به مردم خوزستان دارد زیرا مردم خوزستان به علت گرمای شدید و گرد و غبار و انواع آلودگی ها به خودروهایی با کیفیت بالا نیاز دارند که خوشبختانه دولت این حق را به آنها داد.»!!!!
    آدم دلش می خواد سرشو بکوبه به دیوار!

    [پاسخ]

    محسن پریژه پاسخ در تاريخ خرداد ۶ام, ۱۳۹۳ ۲۲:۳۲:

    هوالحق؛ سلام بر شما؛
    نمی‌خواد سرتان را خورد کنید. یکمی از حسادتان بکاهید قول بچه‌های کوچک موقع بازی: حسود حسود هرگز نیاسود.
    به جای اینکه گیر بدهید، به نماینده خودتان اعتراض کنید که چرا نمی‌تواند با دولت بسازد تا پول زور کم‌تری[=منظور گمرکی خودروست] از مردم بگیرد.
    به جای این‌که مردم را از امتیازی منع کنید[=کومونیستی برخورد کنید] شرایطی ایجاد کنید تا همه عادلانه از امتیازی بهرهمند شوند. مگر اقتصاد اسلامی غیر ازین است؟!
    یاحق؛

    [پاسخ]

  5. neda گفت:

    با سلام

    وبلاگ” معایب و مشکلات زندگی و تحصیل در خارج از کشور”

    تحلیل و بررسی دقیق هزینه های زندگی در فرانسه و ایتالیا و آلمان و …

    تجربیات تعدادی از دانشجویان فریب خورده در آلمان و فرانسه وایتالیا

    معرفی شغل های دانشجویی در ایتالیا و فرانسه و آلمان(شستن توالت ها و شستن رستوران ها و…)

    این وبلاگ برای کمک به کسانی که قصد تحصیل و زندگی در خارج از کشور را دارند ،ساخته شده است.

    قبل از رفتن ۵ دقیقه این وبلاگ را مطالعه کنید.

    http://www.Tahsiil.blogfa.com

    [پاسخ]

  6. صاد گفت:

    سلام. ماشین ها اختلاف طبقاتی نمیسازند. راه جلوگیری از بروز اختلاف طبقاتی تجارت آزاد با دنیاست.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ خرداد ۷ام, ۱۳۹۳ ۰۹:۳۳:

    سلام
    در این حالتی که تهیه یک چیزی برای همه یکسال نباشه، اختلاف طبقاتی ایجاد میشه

    [پاسخ]

    صاد پاسخ در تاريخ خرداد ۷ام, ۱۳۹۳ ۱۵:۱۵:

    دقیقا برعکس. یعنی اختلاف طبقاتی باعث میشه تهیه یک چیز برای همه مقدور نباشه. این بازی با کلمات نیست.

    [پاسخ]

    ب پاسخ در تاريخ شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۳ ۱۶:۰۰:

    احسنت آقای صاد کاملاحرفتون رو قبول دارم بایدبادنیا تعامل کرد همه چیزحل میشه فقط خدامیدونه چقدرکاروتجارت واسه ایرانیها پیش میاد اگه اجازه بدیم مردم دنیا به تمام معنی کلمه به کشورمون رفت وآمدکنن کلی شغل فقط دراثرصنعت توریسم حاصل میشه حالا تجارت که بماند

    [پاسخ]

  7. خادم الشهدا گفت:

    سلام بر اهالی خوب حزب الله و صابخونه ی بزرگوار

    [پاسخ]

  8. برفر گفت:

    اقایان محترم باید تلاش کنیم رفاه زندگی مردم روزبهروز بهتر شود هرچه امکانات رفاهی ودرامدهای زندگی بیشتر شود ان گروه از مردم بهتروبیشتر می توانند به نیازمندان کمک کنند متاسفانه عده ای نیت بدی ندارد اما روشهایشان خوب نیست اگر در راس قدرت کسانی بااین افکار باشند منجر به ناتوانی مردم از نظر مالی خواهد شد ما نباید تلاش کنیم ثروت وتوان مالی در جامعه کم شود شما در کشور خودمان خودروهایی رابا قیمت همین خودر اروندی خریدار می شوید اما با خدمات ضعیف کیفیت پایین چرا ما این همه زحمت بکشیم پول در بیاوریم ودودستی تقدیم شرکتهای خودروساز داخلی کنیم که تره برای نظر مردم هم خورد نمی کنند.

    [پاسخ]

  9. :) گفت:

    سلام
    جدای از مسأله احساس تبعیض میان مردم، دلم میسوزه برای صنایع داخلی

    اوضاعش خراب بود، خرابتر شد….

    [پاسخ]

  10. این نشریه الکترونیکی رایگان ، با هزینه سربازان و فرزندان معنوی امام زمان عج ، مردم فداکارو با بصیرت در موسسه منتظران منجی زیر نظر استاد محمد شجاعی تهیه شده است. لطفا پس ازمطالعه،آن رادراختیاردیگران قراردهید.
    در ضمن میتوانید با نام خود یا ارگان و موسسه مورد نظرتان نیز انتشار دهید.
    آشتی با امام زمان :
    امام زمان(علیه السلام) کیست؟کجاست؟چه نسبتی بین ماوایشان برقرار است؟چرادرغیبت به سرمی برند؟چرا ازاومحروم هستیم؟ماچه نقشی درغیبتش داریم؟
    چرا امام علی علیه السلام ایشان رادربین شیعیان،آواره،طردشده وتنهای تنها می داند؟
    ما برای رفع مظلومیت وآوارگی وغربت ایشان چه باید بکنیم؟کوتاهی درحق ایشان چه آثاروخطراتی دارد؟و…
    پاسخ این سؤالات مهم وکلیدی ودهها سؤال دیگر رادراین نشریه الکترونیکی مختصر و مفید مطالعه فرمایید..
    فایل ورد+ پی دی اف + لایه باز

    http://www.montazer.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=6898:–3&catid=226:2014-01-03-18-48-43&Itemid=89

    http://fostatalmahdi.blogfa.com/post/11

    [پاسخ]

  11. بسمه تعالی
    راه اندازی مجدد طرح جرعه ای از زلال وحی به مناسبت فرا رسیدن ولادت قمر بنی هاشم حضرت ابالفضل العباس (ع)
    از تمامی علاقه مندان به مباحث قرآنی دعوت به عمل می آید تا ما را در این طرح یاری نمایند

    [پاسخ]

  12. حسن گفت:

    با سلام
    من بچه دزفول هستم
    فعلا که اجازه ندادن دزفول منطقه آزاد بشه
    بعدشم این که میگن با ورود این ماشینها ایجاد خطر میشه کاملا اشتباه
    اولا هرکی به اندازه جیبش خرج میکنه و هر کی نداره دلیل بر این نمیشه دیگران استفاده نککند چون اگه قرار بر این باشه که بر این حرف حرکت کنیم پس از موتور سیکلتم نباید استفاده کنیم چون خیلیل توان خرید یک موتور را ندارند
    من خودم کارمندم الان توان خرید یک پراید ۲۲ میلیونی را ندارم
    بنظر شما چه اشکال داره که وقتی پولم جمع شد یه ساناتا به قیمت ۲۵ میلیون ولی پلاک اروند سوار نشم چون نسبت به پراید ایمن تر هست
    یا اینکه مردم سوار این ماشینهای ایمنی بشن بهتره یا پرایدو سمن و پژو
    درضمن خرید این ماشینا باز هم برا روزهای اوله چون بیمه و استهلاک این ماشینها خیلی بالاست باز هم به صرفه نیست ولی بهتراز خودرو های داخلی هستند
    پس سنگ جلوی آرامش ملت نندازید بزارید ملت خود تصمیم بگیرند
    فعلا که همه مشتاق ورود این خودرو ها هستند جز افراد تند رو و عقده ای
    و همینم باعث شد تا آزاد نشه
    یا حق

    [پاسخ]

  13. متین گفت:

    سلام من در دزفول زندگی میکنم!اونجایی که میگید جاده های دزفول امنیت نداره و مردم با ماشین در کانال افتادند،اونجا جاده شهر دزفول نبوده بلکه جاده یکی از روستاهای شهر دزفول بوده!من تقریبا به چند شهر ایران سفر کردم و جاده های اونجاهم با جاده های شهر دزفول تفاوتی نداره!باید بگم جاده های دزفول از امینت خوبی برخورداره،بعدشم اگر بحث تند رفتنه با همین پراید میشه تند رفت و نا امنی بوجود اورد!چرا ما نباید ماشین های خوب سوار شیم،مشکلش چیه؟مگه اسلام گفته مردم باید زندگی خوبی نداشته باشن،وقتی پولمون حلاله چرا نباید ازش استفاده کنیم!خوهشا اینقدر سنگ لای چرخ نندازید!اگه بحث جنگه،دزفول در دوران جنگ خیلی صدمه دید خیلی ادم ازش شهید شد!شما برید تو خیابون از مردم دزفول بپرسید ببینید کی بدش میاد دزفول منطقه ازادشه!همه مردم دزفول از خداشونه،چه اون مردمی به سختی مخراج زندگیشونو درمیارن چه اون مردمی که زندگی خوبی دارن!خواهشا شما در این موضوع دخالت نکنید و بزارید دولت تصمیم بگیره!هرچی باشه دولت خودش میدونه چی به نفع مردمشه!یاحق!

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ شهریور ۸ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۱:

    من با تردد خودرو مشکلی ندارم، با اینکه فقط آخر هفته آزاد باشه مشکل دارم. همین :)

    [پاسخ]

  14. امیر علی گفت:

    می دونی چی هرکی انقد پول میدع یه ماشین به این گرونی میخره دیونس اخه بگو ماشین چیه موترم خوب دیگه قبلا مردم پول نداشتن ماشین بخرن قبلا با اسب میرفتن یا با خر بعدش شد پیکان .فلوکس.رنو ولی الان بوگا
    تی .لامبوگینیو.پورشه من براشون متاسفا بجای اینکه پول بدن به فقرا میدن ماشین خارجی میگیرن
    واقعا که

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: