وکیلانه » » دمکراسی؟ تئوکراسی ؟ مردم سالاری دینی؟ همه اما هیچکدام
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
دمکراسی؟ تئوکراسی ؟ مردم سالاری دینی؟ همه اما هیچکدام
۱۷ام, تیر ۱۳۹۰| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۲۸]

 

به نام خدای زهراء

نمی‌دانم رشته یا درسی به اسم “ادبیات سیاسی” وجود دارد یا خیر؛ اما به نظر می‌رسد بنا به اهمیت و کارکرد‌های ویژه کلمات در سیاست، می‌توان حتی یک گرایش از کارشناسی ارشد را هم به این امر اختصاص داد، البته نه به طریق ترمینولوژی؛ بلکه با هدف تولید محتوا.

یکی از مشکلات مهم، چه در اقتصاد چه در سیاست و چه به طور کلی در علوم انسانی این است که متاسفانه می‌خواهیم ظرف غرب را بگیرم و مظروف خودمان را در آن بریزیم،‌ خوب طبیعتاً نمی‌شود و اگر هم به ظاهر بشود، نهایتاً یک امر ناقصی بوجود می‌آید که تازه ما را در اول راهی قرار می‌دهد که غربی‌‌ها به آخر آن رسیده‌اند.

پس چاره تنها در یک چیز است :
بازگشت به مبانی دینی و ملی و تدوین پروسه‌هایی نوین بدور از قالب‌های از پیش تعیین شده. بگذارید مثالی بزنم،
آیا بهتر نیست بجای امتحان کردن معجونی از نظریه‌های اقتصادی که لاجرم باید گوشه‌هایی از آن را هم بزنیم، بنشینیم و یک اقتصاد بومی برنامه ریزی کنیم؟ مثلا “اقتصاد برکت محور” را تبیین کنیم؟ اقتصادی که در آن “سود” جای خود را به “برکت” بدهد. باور کنید اینها رویا و روی هوا حرف زدن نیست، بلکه کاملاً اجرایی است و در ضرورت آن همین بس که “سود محوری” اگر دقیق هم اجرا شود انتهایش می‌شود همان بحران باتلاق گونه کنونی غرب، اما آیا کسی “اقتصاد برکت محور” را تجربه کرده و به مزایای آن فکر کرده است؟

برمی‌گردیم به سیاست.
واقعیت این است که بسیاری از مشکلات فکری، ناشی از تصور غلطی است که از “حکومت ایران اسلامی” در اذهان ساخته شده، چرا که نظام جمهوری اسلامی مردمی است اما به هیچ عنوان “دمکراسی” به معنی غربی آن نیست، حتی تئوکراسی (دمکراسی الهی) به معنی مسیحی آن هم نیست. و اگر بخواهیم برای پز و فیس، آنرا به یکی از این قالب‌ها بچسبانیم آن وقت تصورات اشتباهی بوجود می‌آید که خلاف واقع است و موجب ابهام می‌شود.
و به همین خاطر است که شهید بهشتی می‌گوید :” نظام سیاسی جمهوری اسلامی نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از عناوینی که در کتابهای حقوق سیاسی و حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست

پس به نظام جمهوری اسلامی فقط و فقط می‌توان لقب ” نظام امام و امت” داد. نظامی که بر پایه ۲ رکن بنا شده: “امامت” و “امت” و این دو، هر کدام تعریف خاص خود را دارد که گرچه امتزاجی زیبا از “شاخصه‌های مثبت قالب‌های غربی” و “سنت” است اما کارکرد مخصوص به خود را دارد!
بحث شیرین و مفصلی در این خصوص وجود دارد که به نظرم راه‌گشاست و موضوع “مصلحت اندیشی” که شاید برخی با آن مشکل دارند در درون همین بحث قابل طرح است.
فقط برای آشنا شدن با بحث، تعریف دو واژه امام و امت را از زبان دکتر علی شریعتی میخوانیم:

ایشان در خصوص تعریف “امت” معتقد است :
همه افرادی که در یک هدف مشترک گرد هم آمده‌اند تا بر اساس یک رهبری مشترک (امام) به سوی ایده آل خویش حرکت کنند“.
و سپس در تعریف “امام” می‌افزاید :
امامت عبارت‌است از هدایت این امت به طرف آن هدف … از این نظر در خود اصطلاح امت وجوب و ضرورت امامت صددرصد نهفته است… امت بی امامت نمی‌شود.”

در این خصوص بحث جذابی وجود دارد به خصوص برای کسانی که علاقه‌مند به آثار دکتر شریعتی هستند و البته این خطر وجود دارد که بعد از خواندن این کتب از علاقه آنها  کاسته شود :)
بسیار دوست داشتم مباحث را اینجا مطرح کنم اما به نظرم فرصت بحث آن نیست،‌ چرا که بسیار طولانی می‌شود اما مطالعه این کتاب‌ها به ترتیب ذکر شده، موضوع را به طور کامل تبیین خواهد کرد:

۱- امام و امت ؛دکتر علی شریعتی

۲- سه گفتار؛ شهید بهشتی

۳- پیرامون جمهوری اسلامی؛ استاد شهید مطهری

۴- ولایت فقیه؛ حضرت امام خمینی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبعدازنوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
•  به نظرم زیباترین بخش بحث آنجاست که با توجه به این تعریف، “امام” و “امت” لازم و ملزوم همدیگر محسوب می‌شوند و عدم وجود هرکدام موجب سقوط دیگری خواهد شد و این یعنی همان پاسخ به بخش اعظمی از شبهات پیرامون جمهوری اسلامی.



۲۸ دیدگاه برای “دمکراسی؟ تئوکراسی ؟ مردم سالاری دینی؟ همه اما هیچکدام”

  1. سلام
    فقط به خاطر عبارت” اقتصاد برکت محور” تمام قد به احترام می ایستم

    بسیار ممنونم از شما

    باقی متن هم مثل همیشه با دقت و ارزشمند بود:)

    [پاسخ]

  2. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام بر اهالی باصفای حزب الله.
    عالی عالی بود.
    مدتی است گشت می زنیم در بین مردمان
    اسلام در لحظه لحظه ی زندگی هایمان آرزوست…
    یا حق

    [پاسخ]

  3. هیچ کس مستحق آن نیست که تواش بیامرزى و آمرزش تو به پاس‏شایستگى او باشد،و هیچ کس مستحق آن نیست که تو از او خشنودباشى و بحق سزاوار این خشنودى تو بود.پس هر که را آمرزیده‏اى ازانعام توست و از هر که خشنود گشته‏اى از فضل و احسان تو.

    بار خدایا،در برابر اندک سپاسى جزاى فراوان دهى و در برابر اندک‏طاعتى ثواب بسیار،چنان که گویى شکرگزارى بندگانتـبا آنکه‏در برابر آن برایشان ثوابى مقرر داشته‏اى و اجرى عظیم داده‏اى‏چیزى است که آنان را در برابر تو یاراى سر بر تافتن از آن بوده است که‏پاداششان مى‏دهى،یا آنکه خود سبب آن نبوده‏اى که اکنون جز ایشان‏عطا مى‏فرمایى!نه چنین استـاى خداوند منـکه زمام کار بندگان‏تو به دست تو بوده پیش از آنکه توان عبادتشان باشد و ثواب ایشان رامهیا کرده‏اى پیش از آنکه به اطاعتت روى آرند.زیرا شیوه توبخشندگى است و خوى تو نیکوکارى است و راه و آیین توبخشایندگى.

    بار خدایا،همه آفریدگان معترفند که هر که را عقوبت کنى بر او ستم‏نکرده‏اى و همگان بر این گواهند که هر که را از عذاب رهایى بخشى‏در حق او احسان کرده‏اى و همه اقرار مى‏کنند که حق عبادت و شکر تورا آن چنان که در خور آن هستى به جاى نیاورده‏اند.

    بار خدایا،اگر آدمیان را شیطان نفریفته و از طاعت تو باز نداشته‏بود،هیچ گنهکارى جامه جان به گناه نمى‏آلود و اگر باطل را در چهره‏حق جلوه نمى‏داد،هیچ گمگشته‏اى راه تو گم نمى‏کرد.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ تیر ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۴۱:

    ادامه نیایش ۳۷

    [پاسخ]

  4. یه ایرانی گفت:

    آقا بحث جالبی مطرح کردی
    در مورد اقتصاد چون مبحث فوق العاده تخصصی هست خودم و شما رو دارای صلاحیت ارائه مدل اقتصادی نمیدونم، کوچکترین اشتباهات در محاسبات اقتصادی باعث ضررهای چند ده ساله برای مردمان میشه.
    بعد هم نمیتونیم گوشی نوکیا فنلاندی، لپ تاپ اچ پی امریکایی، تلویزیون سونی ژاپنی، ماشین پژوی فرانسوی، سانتریفیوژهای روسی، بیسیمهای موتورولای امریکایی، مسلسلهای یوزی اسراییلی، دیگهای موتورخونه آلمانی، پاکتهای شیر تتراپک عربستانی و هزاران مورد دیگه دنیای سود محور رو داشته باشیم بعد بخواهیم برکت محور باشیم، میشه مثه احمدی نژاد که با کاپشن شروع کرد و بالاخره به کت شلوار رسید.
    شتر سواری دولا دولا نمیشه که.
    ./
    و اما در مورد بحث امت و امامت،
    خیلی ساده میگم، اگر مثلاً از ۷۰ ملیون جمعیت ایران ۲۰ ملیون خواهان امت بودن و امام داشتن، ۲۰ ملیون خواهان ملت بودن و دموکراسی و پارلامنتاریسم، ۱ ملیون (خیلی بهشون حال دادم اینارو ، لول) خواهان شاه داشتن و ۱ ملین هم انواع اقلیت های دیگه بودن و بقیه هم که معمولاً سعی میکنن تطبیق بدن خودشونو با شرایط موجود، اونوقت تکلیف چیه؟
    اگه اولی کمتر و دومی بیشتر شد چی؟
    -البته بحث مفصله، اگه دیالوگ ایجاد بشه میشه ادامه داد، چون این شکاف عمیق درد بزرگیه برای من که فقط با دیالوگ مدااااااااوم و به دور از خشونت خفیف میشه.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۰۹:۵۱:

    درباره اقتصاد من مدل ارائه نکردم، فقط گفتم کپی ناقص از مدل‌های دیگه اشتباهه به دو دلیل: اولا به علل مختلف دینی و ملی قابلیت اجرای کامل و بی‌چون و چراش وجود نداره، در ثانی اگر هم کامل اجرا بشه تازه میشه همون غرب که الان به گل نشسته، اقتصاد برکت محور رو هم که به عنوان مثال ذکر کردم البته همینجوری از رو هوا بلند نکردم، می‌دونم تعدادی از دوستان متخصص سال‌های زیادی هست روی اون دارن کار می‌کنن و هیچ تناقضی هم با استفاده از تکنولوژی و صنعت غرب نداره.
    اما در خصوص سیاست ،
    کاملاً واضحه که هرچیزی رو اکثریت خواستن همون ملاک هست و همه قبول دارن که اقلیت باید تابع اکثریت باشه. پارامترهای تعیین اکثریت هم کاملاً مشخصه.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۰۲:

    جسارتا عرض کنم که اقتصاد برکت محور مدل نیست/ ینی مدل بسیار فراتر از اینه:)
    یک مولفه خیلی مهم هست و به نظرم اگر به مالیات های اسلامی مثل خمس و زکات توجه کافی بشه و همینطور کسب روزی حلال و باور به اینکه روزی در دست خداست و حرکت ما زمینه ای برای کسب اون به سادگی تامی میشه
    و البته همه اونایی که شما ذکر کردید متغیرهای برونزای مدل به حساب میان و با اینکه بر عملکرد مدل قطعا اثر دارند ولی در تعریف مدل و چارچوب اون نقشی ندارند

    [پاسخ]

    یه ایرانی پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۵۷:

    باید دید معیار حلال بودن چیه؟
    اونی که باطوم میزنه تو سر یکی دیگه آیا روزیش حلاله؟
    اونی که تو کلانتری مث سگ (معذرت میخوام ولی واقعیت تلخه) با ارباب رجوع برخورد میکنه حقوقش حلاله؟
    یا روحانی ای که با یه فتوا برادرکشی و خونریزی راه میندازه خمس و زکات در اختیارش حلاله؟
    اصلاً الآن واقعاً میشه حلال و حروم رو دقیق مشخص کرد که بشه در اقتصاد هم دخیلش داد؟

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۱۳:

    باز خوبه اینا یه کاری می کنن و پولش رو می گیرن
    آخه بعضیا بدون اینکه هیچ کاری کنن از شهرام جون ۳۰۰ میلیون هاپولی می کنن ‍!
    یا مثلا بدون اینکه مدرک داشته باشن و کار کنن از دانشگاه حقوق می گیرن .

    [پاسخ]

    یه ایرانی پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۵۰:

    پارامترها مشخصه ولی امکانش وجود عملی نداره.
    انصافاً وجود عملی داره؟

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۲۱:

    متوجه شدم شما دوستان یا کامنتهارو نمی خونید یا اون چیزی که دلتون میخواد ازش برداشت می کنین برای اینکه حرفی رو که دلتون می خواد بزنین
    با این حساب میتونین یک کامنت مستقل بذارید و خودتون رو به زحمت نندازید برای جواب به کامنتها:)

    محدوده حلال و حرام خدا هم کاملا مشخصه و با خواست من و شما تعیین نمیشه
    اگر بحث رو هم در چارچوب اقتصاد اسلامی بسنجیم باید به روش عملی و تجربی امکان سنجی بشه و قطعا اگر امکان تعریفش هم موجود نباشه چیزی از ارزش اقتصاداسلامی کم نمی کنه

    [پاسخ]

  5. عشقستان اسماعیل گفت:

    سلام
    روز به خیر
    گمانم این اشکال به ظرف غرب و مظروف ما در رشته ما نیز کاربرد هایی دارد
    چندی پیش پرسش نامه ای را برای رشد اجتماعی برای اجرا آماه می کردم که مثلا در ایران نُرم شده و اجرا شده و ….
    با کمال تعجب دیدم یکی از سوال هایی که متناسب با فرهنگ کشور طراح پرسش نامه است عینا و بدون در نظر گرفتن فرهنگ و دین ما ترجمه شده
    سوال این بود: اخرین بار کی از مشروبات الکلی استفاه کردید؟

    البته چون این بحث به موضوع اقتصاد بی ربط است سایر مصادیقش را نمی گویم.
    اما در مورد استفاه از مصنوعات غرب هم یک نکته وجود دارد و آن اینکه برخی از این مصنوعات بر خلاف قاعده نفی سبیل است

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ تیر ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۰۷:۲۹:

    با حذف مشروبات الکی ….اعتیاد به جامعه ما حمله کرد .با اینکه بنده حتی در سفرهای خارجی (سفر کاری ) هرگز بر خلاف دستورات دینی عمل نکردم ….و هیچگاه سابقه ای در مصرف این موارد مضر ندارم …..ولی ارتباطی بین برخورد شدید با مشروبات و شیوع اعتیاد می بینم .

    [پاسخ]

  6. حسين گفت:

    عالی بود …
    البته کتاب فلسفه امامت و رهبری جناب آقای ری شهری نیز مفید خواهد بود.

    [پاسخ]

  7. سلام

    با نگاهی به فیلم “ورود آقایان ممنوع” بروزم.
    منتظرتان هستم.

    [پاسخ]

  8. هومن گفت:

    زمانی که انقلاب شد خیلی از مردم تصور داشتند با استقرار مضامین دینی …خیلی از کارها درست می شود …برای همین بنگاه معاملات ملکی …اسمشان شد اسلامی ….. تابلوی چلو کبابی اسلامی…را دیدیم …..خوب روشن است دین بالاترین مفهومی است که بشر ان را درک کرده است ولی انتظار درست کردن اقتصاد از ان ….یک انتظار منطقی است ؟
    خیلی به جا بود که مسولیت نتایج را کسی می پذیرفت …در این صورت خیلی از مشکلات حل می شد ….بله نام اسلامی بر خیلی از اماکن گذاشته شد ولی شهروندی که حتی ظاهرش هم اسلامی شده بود توانست کاری کند که امروز نسل جدید ما بدبین نشود به نیات کسانی که خود دستشان به دهانشان می رسد ولی فرصت ها را از دست انان ربوده !!!
    ببینید چه کسانی در بی قانونی توسط رانت خوری هفت پشتشان را بستند ؟ایا یادتان می اید که در دوران کد اقتصادی …عده ای در عرض مدت کوتاهی میلیونر شدند ؟
    چقدر مواد اولیه از طریق اتحادیه ها به صاحب کسب های کوچک داده شد که فروخته شد در بازار ازاد و انها را پولدار کرد !!!
    ایا الان کافی است بگوییم که تاسف می خوریم از اینکه اسلام واقعی پیاده نشد !!!و منتظر سی سال بعدی باشید !!! و ما الان دنبال اقازاده ها هستیم !! و فریاد وفغان کنیم و تند تند از عدالت (با فتحه ) نام ببریم …و حتی شمال شهریها را مقابل مستعضفین بی نوا قرار دهیم .در حالیکه شمال شهری در کارهای دولتی شرکت نداشته اند !
    نوعی از اشرافیت مذهبی شکل گرفته …من در مترو دیدم جوانی ۳۰ ساله که لباسهای خارجی گران بر تنش بود ..موبایل گران قیمت …کفشهایی که من نمی توانم بخرم …ولی در دودستش انگشتر عقیق …محسنات ….و در کیفش کتابهای مذهبی …
    این چه معنایی دارد ؟ حتی این خانواده ها با هم وصلت می کنند .و والدین اغلب کاره ای هستند و موقعیت اجتماعی دارند .ایا خواست مردم این بود ؟ایا از دین هزینه نشد ؟مگر ما همین ضد ارزشها را نداشتیم و رنگ طاغوتی داشت ؟ چرا ان را همانطور به حال خود رها نکردیم ؟بهتر نبود اجازه می دادیم مردم فکر کنند که وقتی مذهب در همه جای جامعه مستقر شود اوضاع درست می شود ؟چرا رویای ما را به هم زدند ؟الان به چه امید ببندیم ؟
    قشری از شهروندان طبقه متوسط که از سیاست های ان رژیم ناراحت بودند و الان هم از طبقه متوسط به سمت فقر کوچ کرده اند و علاوه بر ان امریکایی و مزدور شناخته می شوند .

    [پاسخ]

    سجاد پاسخ در تاريخ تیر ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۱۷:

    ببین همون جان
    همونجوری که شما اون بالا شهری ها رو دخیل در دولت نمی‌بینی از کجا معلوم اون بچه مذهبی هم که دیدی دخیل در دولت نبوده و اصالتاً پولدار بوده ؟ یعنی از نظر تو هر کی پولدار باشه غیر حزب اللهیه و هر حزب اللهی که پولداره از طریق رانت بوده ؟ خوب این خیلی غیر منطقیه
    بعلاوه این که امیرعلی داره میگه منظور این نیست که تو این ۳۰ سال هیچ کاری صورت نگرفته . یه مقایسه با زمان شاه کنی همه چی دستت میاد . بلکه منظور اینه که می تونست خیلی بهتر از این هم باشه .
    و از اون مهمتر اینکه اولویت اصلی مردم انقلابی ۵۷ اقتصاد نبود !
    بلکه استقلال و اسلام بود، حالا هم در پناه همون استقلال و اسلام و با همت میشه اقتصاد رو هم درست کرد.
    شما الان چیزهایی که در خصوص رانت خواری میگی و درست هم هست و حتما باید باهاش برخورد بشه رو مقایسه کن با کشورهای غربی یا عربی و ببین چجوریاست.
    من نمیگم هیچ مشکلی نیست و اوضاع ردیفه . اتفاقا خیلی هم انتقاد دارم اما معتقدم در درون همین سیستم میشه اشکالات رو برطرف کرد./

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ تیر ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۰۷:۳۶:

    کسی نگفته نمی شه مشکلات را برطرف کرد .ولی وقتی فساد اقتصادی وجود دارد دو تا ۳۰ سال دیگر هم نمی توان کاری کرد .اعتقاد من این است …انقلابی بودن و تفکری که امروز عدالت خواهی می کند و به شمال شهری می تازد …..خود گرفتار بی قانونی است .ایا شما دیده اید کسانی را که با داشتن افکار مذهبی انقلابی …تره هم برای قانون خورد نمی کنند ؟
    میزان فراقانونی بودن نسبت به سالهای قبل از انقلاب را ببینید .این مورد اجازه نمی دهد که درست شدن اوضاع از حرف تجاوز نماید .
    از سویی درست است که مردم برای اقتصاد انقلاب نکردند …و امکان نداشت که برای اقتصاد باشد زیرا از نظر اقتصادی جامعه رو به جلو بود .چیزی که به جز در دولت های اصلاح طلب دیگر تکرار نشد .
    امکان ندارد ریس جمهوری که در تریبون رسمی به کشورهای دیگر ادبیاتبرخورد را نشان دهد بتواند در داخل کشور یک جو ارام را به وجود اورد و همیشه نوعی اقتصاد زمان جنگ با تورم بالا در جریان است .
    حال شما بفرمایید که اینده چنان است و ما می توانیم اینکار را بکنیم .در جهت اثبات نظریات بنده …نگاهی بکنید به سخنان عجیب ریس جمهور عدالت خواه در داشتن ویلا توسط ایرانیان . :mrgreen:
    مردم برای اقتصاد انقلاب نکردند زیرا وضع اقتصادی چنان بود که مردم ماهها بدون مشکل اعتصاب می کردند و کاسبی هم نبود .
    ایا ان مردم تصور می کردند که بعدها هر روز راجب گران شدن ارزاق حرف بزنند و سی سال نتوان جلوی تورم را گرفت و روز بروز وضع بدتر شود ؟
    ایا سی سال عمر غیر قابل برگشت فرد نیست ؟تا زمانی که دچار هیجانات انقلابی باشیم …باور نداریم که چه چیزی را بر علیه خودمان به کار بردیم .

    [پاسخ]

    سجاد پاسخ در تاريخ تیر ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۱۰:۵۹:

    زمان شاه وضع اقتصادی مردم رو به رشد بود ؟!؟ ww

    تنها در دوران اصلاحات وضع اقتصادی خوب بود؟!؟ ww

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ تیر ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۳۷:

    بله سیاست و حمایت شما از یک موضع خاص تجازه نمی دهد حقایق را ابراز دارید و تصورتان این است که به دین لطمه می خورد !!!!!!
    این کاملا واضح است که هر جریانی که سر عناد با دنیادارد ارامش را از جامعه می برد و در این صورت قیمتها ساعتی بالا می رود .اصلاح طلبان حتی اگر مانند اقای احمدی نژاد …قادر به جراحی اقتصادی :( نباشند …ولی به علت کنار امدن با دنیا …ارامش بیشتری به وئجو د می اورند و حاصلش کاهش تورم است .در حالیکه در امد نفت بیشتر دولت با رویکرد انقلابی در دست داشته …ولی نتایجی به جز بدبختی نداشته است .
    امروزه دیگر مفااهیمی مانند انقلابی بودن قدیمی شده است و خیلی ها عبور کردند از ان .

    [پاسخ]

  9. م.طاهري گفت:

    سلام

    امت و امامت

    بقیه سر وته یک کرباسند

    [پاسخ]

  10. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام.
    الدانشجو یرید اسقاط الاساتید الهیأت العلمی!
    بچه بشین سرجات.
    جنابشان سالیانی است پایشان پشت میز ورم نموده
    کله ات باد کرده
    سرشان را نمی بینی بسی شلوغ است ز دانشجوی طالب النمره
    والبته این قصه سر دراز دارد.
    یا حق

    [پاسخ]

  11. ادامه نیایش ۳۷
    خداوندا،منزهى تو.وه که چه آشکار است نشان کرم تو در معامله باآن که اطاعتت کند یا معصیت ورزد:فرمانبردار را پاداش نیکو مى‏دهى‏و حال آنکه تو خود توان فرمانبردارى‏اش داده‏اى و کیفر گناهکار را باآنکه در موآخذتش قدرت دارى به تأخیر مى‏افکنى.هر دو را چیزى‏عنایت مى‏کنى که نه سزاوار آن بوده‏اند و اعمالشان از احسانى که‏در حقشان روا مى‏دارى قاصر است.

    بار خدایا،اگر آن را که فرمانبردار توست،به مقتضاى عملشـکه‏تو خود بر آنش گماشته‏اىـپاداش مى‏دادى،بیم آن بود که ثواب تو ازدست بدهد و نعمتى که عنایتش داشته‏اى زایل گردد.ولى تو به کرم‏خود،در برابر اندک زمانى عبادت در این دنیاى فانى،پاداشى طولانى و جاویدان مى‏دهى و در برابر اعمالى زود گذر ثوابى بى‏پایان و بى‏زوال‏عطا مى‏فرمایى.فراتر از این،از بنده خود که از روزى تو خورده است‏و هم بدان توان طاعتش بود عوض مطالبه نکرده‏اى .براى رسیدن به‏آمرزش تو ابزارى به کار داشته که تو برسر آن بر او تنگ نگرفته‏اى.

    [پاسخ]

  12. فطرس ملک گفت:

    سلام جناب صفا

    خدا قوت
    متن را خواندم و همچنین نظرات را
    عالی بود

    موفق باشید

    [پاسخ]

  13. عشقستان اسماعیل گفت:

    سلام
    یک حرف بی راتباط به متن دارم
    مثل بغض توی گلوم گیر کرده اگه نگم خفه میشم
    پس میگم

    بعد از همه ی هنجار شکنی های صدا و سیما
    چشممان به رابطه مشکوک دختر چادری و نامزد دار سریال سراب با استاد جبهه رفته و مذهبی و جانباز روشن

    حتی اگر در قسمت های بعد ثابت شود که این مرد(استاد) از محارم این دختر(ریحانه ) هم بوده اثری که این پرسش در ذهن مخاطب ایجاد میکند هرگز پاک نخواهد شد
    دلم می خواهد بگویم خدا آن هایی که نا آگاهانه و بدون عرض این چنین تیشه به ریشه باور های مردم می زندد خدا هدایت کند
    و در صورت آگاهی خدا لعنتشان کند
    و اگر آگاهی در کار باشد من سهم چادر خودم را هررررررررررگگگگگگگززززززززززز نخواهم بخشید

    [پاسخ]

  14. حسين گفت:

    دیروز مولای مطهر (حفظه الله) فرمودند:

    « … اینجور نیست که بگویند کسى متولد خواهد شد، کسى به وجود خواهد آمد؛ نه، کسى است که هست، وجود دارد، حضور دارد، در بین مردم است. در روایت دارد که مردم او را مى‌بینند، همچنانى که او مردم را مى‌بیند، منتها نمیشناسند. در بعضى از روایات تشبیه شده است به حضرت یوسف که برادران او را میدیدند، بین آنها بود، در کنار آنها بود، روى فرش آنها راه میرفت، ولى نمیشناختند. یک چنین حقیقت بارز، واضح و برانگیزاننده‌اى؛ این کمک میکند به معناى انتظار. این انتظار را بشریت نیاز دارد … »

    یاعلی(ع)

    [پاسخ]

  15. امت گفت:

    با اجازه‌ی شما این مطلب را در قسمت یادداشت مهمان وبلاگ “امت” بازنشر کردیم.
    مطلب عالی و به جا بود.
    موفق باشید.
    یاعلی(ع)

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ بهمن ۱۶ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۳۶:

    ممنون از لطف شما برادر خوبم.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: